Branża motoryzacyjna w Polsce wciąż generuje znaczące przychody z eksportu, jednak dodatnie saldo handlowe maleje. Najnowsza analiza Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) pokazuje, że kluczowym źródłem deficytu pozostaje handel samochodami osobowymi, a pozytywny bilans ratują części i akcesoria.Polska motoryzacja wciąż generuje dodatni bilans handlowy, choć jego skala maleje. Po uwzględnieniu handlu wozami bojowymi, w tym czołgami i opancerzonymi pojazdami samobieżnymi, bilans staje się ujemny. W rzeczywistości największym źródłem deficytu w handlu zagranicznym pozostają samochody osobowe, których eksport w ciągu ostatnich trzech lat nie nadąża za importem – saldo spadło z około -4,2 mld EUR do -11,2 mld EUR - – wskazuje Polski Fundusz Rozwoju w raporcie Kompendium automotive – elektromobilność z sierpnia 2025.
false

© Handel_ Amin Yarban on UnsplashDotychczas przewagę w bilansie handlowym branży motoryzacyjnej zapewniał eksport części i akcesoriów do pojazdów, który po maju 2025 r. wyniósł około 6,7 mld EUR, stanowiąc 47,1% całego eksportu sektora. Równie istotne wsparcie stanowią pojazdy użytkowe – ciężarówki i autobusy – których eksport utrzymuje się na poziomie kilku miliardów euro, częściowo kompensując deficyt w segmencie samochodów osobowych.
Jednocześnie udział branży motoryzacyjnej w wartości dodanej polskiej gospodarki pozostaje relatywnie niewielki. Eksport pojazdów nieszynowych, w tym samochodów osobowych i ciężarowych, wciąż maleje w stosunku do całego eksportu towarów – w połowie 2025 r. stanowił około 10,5%.
W sektorze elektromobilności Polska notuje niewielką nadwyżkę w handlu samochodami elektrycznymi, głównie dzięki eksportowi pojazdów elektrycznych. Jednocześnie spada eksport samych akumulatorów, który po maju 2025 r. był o 21,4% niższy niż rok wcześniej. Wśród nowych rejestracji w Polsce dominują hybrydy bez możliwości ładowania (HEV), które stanowią 48,6% wszystkich nowych samochodów osobowych. Programy wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przyczyniają się do stopniowego wzrostu udziału elektryków w rynku, ale ich znaczenie wciąż pozostaje ograniczone.
Polska motoryzacja stoi więc w obliczu dwóch wyzwań: rosnącego deficytu w handlu samochodami osobowymi oraz konieczności przyspieszenia rozwoju elektromobilności, która może stać się kluczowym czynnikiem równoważącym bilans handlowy w nadchodzących latach.