1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Polska motoryzacja w zderzeniu z deficytem
Wiadomości

Polska motoryzacja w zderzeniu z deficytem

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Branża motoryzacyjna w Polsce wciąż generuje znaczące przychody z eksportu, jednak dodatnie saldo handlowe maleje. Najnowsza analiza Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) pokazuje, że kluczowym źródłem deficytu pozostaje handel samochodami osobowymi, a pozytywny bilans ratują części i akcesoria.
Zobacz także Xpeng z historycznym wynikiem i nową umową z Volkswagenem Dacia Jogger. Zawsze w dobrej cenie, a do tego z LPG Volkswagen dostarczył już 1,5 miliona elektryków

Polska motoryzacja wciąż generuje dodatni bilans handlowy, choć jego skala maleje. Po uwzględnieniu handlu wozami bojowymi, w tym czołgami i opancerzonymi pojazdami samobieżnymi, bilans staje się ujemny. W rzeczywistości największym źródłem deficytu w handlu zagranicznym pozostają samochody osobowe, których eksport w ciągu ostatnich trzech lat nie nadąża za importem – saldo spadło z około -4,2 mld EUR do -11,2 mld EUR - – wskazuje Polski Fundusz Rozwoju w raporcie Kompendium automotive – elektromobilność z sierpnia 2025.

false ©Handel_ Amin Yarban on Unsplash
© Handel_ Amin Yarban on Unsplash

Dotychczas przewagę w bilansie handlowym branży motoryzacyjnej zapewniał eksport części i akcesoriów do pojazdów, który po maju 2025 r. wyniósł około 6,7 mld EUR, stanowiąc 47,1% całego eksportu sektora. Równie istotne wsparcie stanowią pojazdy użytkowe – ciężarówki i autobusy – których eksport utrzymuje się na poziomie kilku miliardów euro, częściowo kompensując deficyt w segmencie samochodów osobowych.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Jednocześnie udział branży motoryzacyjnej w wartości dodanej polskiej gospodarki pozostaje relatywnie niewielki. Eksport pojazdów nieszynowych, w tym samochodów osobowych i ciężarowych, wciąż maleje w stosunku do całego eksportu towarów – w połowie 2025 r. stanowił około 10,5%.

W sektorze elektromobilności Polska notuje niewielką nadwyżkę w handlu samochodami elektrycznymi, głównie dzięki eksportowi pojazdów elektrycznych. Jednocześnie spada eksport samych akumulatorów, który po maju 2025 r. był o 21,4% niższy niż rok wcześniej. Wśród nowych rejestracji w Polsce dominują hybrydy bez możliwości ładowania (HEV), które stanowią 48,6% wszystkich nowych samochodów osobowych. Programy wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przyczyniają się do stopniowego wzrostu udziału elektryków w rynku, ale ich znaczenie wciąż pozostaje ograniczone.

Polska motoryzacja stoi więc w obliczu dwóch wyzwań: rosnącego deficytu w handlu samochodami osobowymi oraz konieczności przyspieszenia rozwoju elektromobilności, która może stać się kluczowym czynnikiem równoważącym bilans handlowy w nadchodzących latach.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów