1. Samar.plSamar.pl
  2. Rynek w liczbach Rynek w liczbach
  3. Kto, co, ile i za ile? – podsumowanie rynku w pierwszym kwartale 2025 roku
Rynek w liczbach

Kto, co, ile i za ile? – podsumowanie rynku w pierwszym kwartale 2025 roku

Autor: Wojtek Drzewiecki

Wojtek Drzewiecki

5 min

Bieżący rok zapowiada się bardzo interesująco dla rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych. Potwierdzają to dane IBRM SAMAR, dotyczące wyników rejestracji w pierwszym kwartale 2025.
Zobacz także Dane po 20 dniach kwietnia 2025 - szczegółowe wyniki rejestracji Raport cenowy - marzec 2025 Top 10 firm CFM – marzec 2025

Na koniec pierwszego kwartału 2025 roku zarejestrowano 142 097 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 2,45% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W 12 województwach zanotowano wzrost oscylujący pomiędzy 3,68% a 14,77%. Największy wzrost procentowy - 14,8% - zaobserwowano w województwie łódzkim; pod względem liczby zarejestrowanych samochodów, sprzedaż najbardziej wzrosła w województwie pomorskim - 1193 sztuki.

Spadki liczby zarejestrowanych aut zanotowano w czterech województwach. Największy, zarówno pod względem procentowym, jak i liczbowym, miał miejsce w województwie mazowieckim (-3,0%; 1 281 szt.).

Sprzedaż marek non-premium stanowi 76% polskiego rynku. Pozostałe 24% wszystkich rejestrowanych nowych samochodów osobowych przypada na marki premium. W ciągu roku udział tych ostatnich zwiększył się o 1,02 p.proc.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

I kwartał br. - struktura segmentów

Z punktu widzenia nadwozia wybieranego przez klientów najpopularniejsze są SUV’y, które stanowią już prawie 60% polskiego rynku. Tylko w ciągu ostatniego roku udział ten zwiększył się o 3,8 p.proc.

Najpopularniejszy na polskim rynku jest segment C SUV. Jego aktualny udział w rynku wynosi 26,6%, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrósł o 1,6 p.proc.

Drugi pod względem wielkości jest segment C Podstawa. Na koniec pierwszego kwartału jego udział w rynku wyniósł 16,7%. Segment ten zanotował największy procentowy poziom spadku, wynoszący niemal 15%. Jednocześnie spadek ten przyczynił się do zmniejszenia udziału w rynku o 3,4 p.proc.

Trzeci w kolejności segment - D SUV - zanotował największy wzrost liczby zarejestrowanych aut, o 3624 sztuki. Taki rezultat pozwolił na osiągnięcie udziału w rynku na poziomie 14,9%, czyli o 2,3 p.proc. więcej niż rok wcześniej.

false

I kwartał br. – struktura klientów

Największą grupę klientów polskich salonów stanowią przedsiębiorcy. Ich udział w rynku po trzech miesiącach bieżącego roku wyniósł niemal 65%. W ciągu roku udział ten zmniejszył się o 2,7 p.proc. Dane te jednak nie uwzględniają osób fizycznych, które prowadzącą działalność gospodarczą ani spółek cywilnych. Obie grupy w CEPiK są klasyfikowane jako „osoby fizyczne”.

Drugą pod względem wielkości grupą klientów są osoby fizyczne (w tym prowadzące działalność gospodarczą). Ich udział na koniec pierwszego kwartału wyniósł 35% i był o 2,7 p.proc. wyższy niż rok wcześniej. Osoby fizyczne są jedyną grupą na rynku, która zanotowała przyrost udziału w rynku.

Niemal 50% zarejestrowanych w kraju aut zostało pozyskanych z wykorzystaniem narzędzi finansowych. W porównaniu do poprzedniego roku udział ten zmniejszył się o 1,1 p.proc.

false

I kwartał br. – struktura napędów

Najpopularniejszym napędem w Polsce pozostaje silnik benzynowy. Udział samochodów z tego typu napędem stanowi ponad 52% wszystkich zarejestrowanych aut (wliczając MHEV) i w stosunku do roku poprzedniego zmniejszył się o 2,2 p.proc.

Największy wzrost udziału obserwujemy w przypadku samochodów z napędem hybrydowym. Auta te uzyskały 24,3% udziału w rynku, o 1,6 p.proc. większy niż w roku 2024. Co ciekawe, obserwowany wzrost nie jest napędzany sprzedażą lidera rynku, która w tym przypadku zmniejszyła się o niemal 11%, co przyczyniło się do zmniejszenia jego udziału w rynku hybryd o ponad 13 p.proc.

Największy procentowy wzrost w liczbie zarejestrowanych aut zanotowały hybrydy typu plug-in. Wyniósł on ponad 53%, co pozwoliło na zwiększenie udziału w rynku (4,1%) o 1,6 p.proc. Największy wzrost pod względem liczby zarejestrowanych aut (+3 0008 szt.) przypadł w udziale pojazdom typu HEV.

Zainteresowanie Dieslem wciąż spada, chociaż nie są to aż tak duże spadki, jakbyśmy mogli przypuszczać. Niższa o 3% sprzedaż odpowiada za zmniejszenie udziału (13,23%) o 0,7 p.proc.

Auta elektryczne stanowią 3,59% wszystkich zarejestrowanych w ciągu pierwszego kwartału w Polsce samochodów osobowych. Udział ten zwiększył się rok do roku o 0,6 p.proc. W sumie zarejestrowano w pierwszym kwartale 5 107 „pełnych” elektryków.

false

I kwartał br. – liderzy rynku

Liderem rynku samochodów osobowych pozostaje Toyota. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku marka ta zarejestrowała 24,2 tys. samochodów. Wynik jest o 14,4% gorszy niż rok wcześniej, co przyczyniło się do spadku udziału Toyoty w rynku o ponad 3,4 p.proc. To największa procentowa strata pojedynczej marki na polskim rynku.

Największy wzrost udziału w rynku wywalczył Volkswagen. Na koniec pierwszego kwartału wyniósł on niemal 1,8 p.proc. Marka ta zajmuje obecnie trzecie miejsce na liście rankingowej, przesuwając się o jedną pozycję do góry w porównaniu do roku ubiegłego.

Na szczególną uwagę zasługuje MG, które w ciągu roku awansowała aż o 10 pozycji, zajmując na koniec pierwszego kwartału 15 miejsce w rankingu. Udział MG w rynku wynosi obecnie 2,2% i jest o 1,6 p.proc. wyższy w porównaniu do wyników z roku 2024.

false

I kwartał br. – udział producentów z Chin

Marki chińskie zasługują na szczególną uwagę. W ciągu roku ich udział w polskim rynku zwiększył się o 4,3 p.proc. Uzyskana dynamika wzrostu jest największa spośród wszystkich grup wyróżnianych pod względem pochodzenia marki. W zasadzie poza markami pochodzącymi z USA, które zdołały zwiększyć swój udział w naszym rynku o zaledwie 0,1 p.proc. pozostałe grupy zanotowały spadki, w tym największy - 3,1 p.proc. - marki japońskie. Po trzech miesiącach tego roku udział marek chińskich w rynku polskim wynosi niemal 5%.

false

I kwartał br. - ceny

Sporo dzieje się w ramach polityki cenowej producentów. O ile same ceny katalogowe w ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku wzrosły zaledwie o 0,13%, to zwiększyła się intensywność prowadzonych kampanii promocyjnych. Rabaty udzielane przez poszczególne marki osobom fizycznym z nawiązką niwelują wzrosty cen katalogowych. Nawet lider rynku, chociaż w przeszłości nie było to takie oczywiste, w swoich cennikach oficjalnie umieszcza wartość rabatów, zachęcając klientów do odwiedzenia swoich salonów. To oczywiście przekłada się na spadek ceny średniej i mediany sprzedawanych aut: cena średnia wyniosła 148 961 zł (159 908 zł na koniec stycznia), a mediana 137 447 zł (148 327 zł na koniec stycznia).

Przypadek Toyoty jest szczególny i nie odzwierciedla zachowania całego rynku. Średnia cena samochodu rejestrowanego na rynku polskim, która wyniosła 186 896 zł, zwiększyła się o 1,3%. To pokazuje niewielką zmianę w strukturze sprzedaży na rzecz aut droższych, lepiej wyposażonych i marek premium (tu należy wspomnieć o Lexusie, który stał się bardziej przystępny „dla mas” i którego wzrost sprzedaży w pewnym stopniu kompensuje straty ponoszone przez główną markę grupy; mediana dla marki zwiększyła się aż o 4,3%). Co istotne, mediana cen wszystkich aut rejestrowanych na polskim rynku, która na koniec marca wyniosła 158 079 zł wzrosła o 4%.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów