Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.Choć program NaszEauto działa od lutego i od początku cieszył się dużym zainteresowaniem, przez wiele tygodni potencjalni beneficjenci nie mogli liczyć na wypłaty. Teraz sytuacja wreszcie się zmienia – jak poinformował NFOŚiGW w odpowiedzi dla serwisu samar.pl, wypłacono dotacje w ramach 77 umów na łączną kwotę 2,3 mln zł.
false

© Photo by Michael Marais on UnsplashTo niewielka część dostępnych środków – przypomnijmy, że rząd przeznaczył na realizację programu ponad 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Jednak pierwsze wypłaty stanowią ważny sygnał dla osób, które w ostatnich miesiącach złożyły wnioski i sfinansowały zakup elektryka z własnych środków, oczekując na refundację.
Jak zaznacza Fundusz, kolejne wypłaty zaplanowano na 10 lipca, zgodnie z harmonogramem operatora finansowego, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju. Jednocześnie NFOŚiGW przypomina, że wypłata środków jest uzależniona od dostarczenia wymaganych dokumentów – przede wszystkim weksla in blanco lub cesji praw z polisy AC. W przypadku ich braku, wypłata nie może zostać zlecona.
Program „NaszEauto” zastąpił wcześniejszy „Mój elektryk” i skierowany jest do osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych. Wysokość podstawowej dopłaty wynosi 18 750 zł, ale osoby z Kartą Dużej Rodziny lub prowadzące JDG mogą otrzymać nawet 30 tys. zł. Premie za niski dochód i zezłomowanie starego auta mogą dodatkowo podnieść łączną wartość wsparcia do 40 tys. zł.
Wnioski o dopłaty można składać do czerwca 2026 roku lub do wyczerpania środków. Pierwsze wypłaty, choć wciąż skromne, mogą być impulsem do większego ożywienia programu i skuteczniejszego wykorzystania budżetu. Szczególnie że sprzedaż aut elektrycznych w Polsce w pierwszych miesiącach roku wyraźnie przyspieszyła. W czerwcu 2025 roku padł rekord rejestracji - 3 779 sztuk to blisko 80% więcej niż rok wcześniej. Największy w historii jest także udział nowych osobowych BEV w rynku – 7,6%. Skumulowany wynik po pierwszym półroczu wykazuje wzrost o 60,9%, co przekłada się na 14 252 rejestracje. Udział w rynku zwiększył się do 5,0%.