Zakład Volkswagen Poznań we Wrześni, uruchomiony w 2016 roku, należy dziś do najnowocześniejszych fabryk samochodów dostawczych w Europie. Teraz czeka go kolejny krok – rozbudowa związana z elektryfikacją gamy modeli Volkswagen Samochody Dostawcze. W ciągu najbliższych dwóch lat powstaną tu dwie nowe hale: nowoczesna hala budowy karoserii oraz magazyn baterii.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku, a zakończenie w 2027. Symboliczny kamień węgielny ma zostać wmurowany jeszcze w listopadzie tego roku.
Fabryka we Wrześni to strategiczna lokalizacja w ramach całego koncernu. Rozszerzenie produkcji o nową generację elektrycznego Craftera jest naturalnym etapem w procesie transformacji.podkreśla Stefan Mecha, prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Volkswagen Poznań odpowiada globalnie za produkcję modeli Caddy,Crafter oraz bliźniaczego MAN TGE. Łącznie spółka zatrudnia około 9 tys. osób, co czyni ją największym pracodawcą w Wielkopolsce.
To decyzja o strategicznym znaczeniu dla spółki i regionu. Rozbudowa zakładu nie tylko zwiększy nasze możliwości produkcyjne, ale również wzmocni bezpieczeństwo zatrudnienia.zaznacza Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań.
Zakład we Wrześni zajmuje powierzchnię 220 hektarów i wykorzystuje ponad 1300 robotów oraz systemy jakości oparte na sztucznej inteligencji. Co ciekawe, cała produkcja zasilana jest energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych, w tym z własnej farmy fotowoltaicznej o mocy 18,3 MW. Instalacja pokrywa około jednej czwartej rocznego zapotrzebowania fabryki na energię elektryczną, a w sprzyjających warunkach – nawet 100 procent.
Znaczenie inwestycji wykracza poza sam koncern. Branża motoryzacyjna odpowiada dziś za około 8 procent polskiego PKB i daje pracę ponad 200 tysiącom osób. Jak podkreśla Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, jedno miejsce pracy w motoryzacji generuje nawet siedem kolejnych w sektorach powiązanych, co jego zdaniem pokazuje wagę takich decyzji