Z danych Licznika wynika, że w pierwszych pięciu miesiącach 2025 r. liczba elektryków powiększyła się o 14 015 sztuk, czyli o aż 46 proc więcej niż w analogicznym okresie w 2024 roku.
Na koniec maja br. w Polsce jeździło 170 713 aut osobowych z napędem zeroemisyjnym. Flota elektrycznych, osobowych samochodów liczyła 85 300 sztuk, zaś park hybryd PHEV (plug-in) – 84 413 aut. Z kolei liczba pojazdów dostawczych i ciężarowych z napędem w pełni elektrycznym wyniosła 9006 sztuk. Rośnie także flota motorowerów i motocykli z napędem typu BEV, czyli elektrycznym i na koniec maja br. liczyła ona 25 074 sztuk. Jak wynika z danych Licznika Elektromobilności, liczba samochodów osobowych i dostawczych z napędem hybrydowym zwiększyła się do 1 096 799 sztuk. Z kolei park elektrycznych autobusów w Polsce powiększył się do 1574 sztuk, przy czym 1481 sztuk to pojazdy elektry6czne, zaś 93 sztuki pojazdy wodorowe.
Według danych PSNM i PZPM rozwija się także infrastruktura ładowania – na koniec maja br. w Polsce było 9814 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 67 proc. to wolne punkty ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW, zaś 33 proc. to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC),
Bardzo dobrą wiadomością jest uruchomienie naboru wniosków do programu wsparcia zakupu pojazdów ciężarowych. Pierwsze tygodnie pokazały wprawdzie, że w programie trzeba będzie wprowadzić pewne zmiany, ale cieszy fakt, że nasi przewoźnicy wreszcie będą mogli konkurować z przewoźnikami z innych krajów, gdzie takie dopłaty funkcjonują od dłuższego czasu. Warto też wspomnieć o dużym zainteresowaniu programami dopłat do infrastruktury i ładowarek dedykowanych pojazdom ciężarowym, bo – co zawsze podkreślamy – bez nich nie będzie sukcesu w przechodzeniu na zeroemisyjny transport. Wyczekiwane uruchomienie obu programów tj. „NaszEauto” oraz wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych to duża satysfakcja i efekt wielomiesięcznych, a może nawet kilkuletnich zabiegów PZPM nad wprowadzeniem dopłat w tych obszarach – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPMpowidział akub Faryś, prezes PZPM
Biorąc pod uwagę ostatnie zapowiedzi administracji centralnej, z jednej strony cieszy zapowiedź realizacji jednego z kluczowych postulatów PSNM, czyli rozszerzenia programu „NaszEauto” o pojazdy kategorii N1, co może pozytywnie wpłynąć na rozwój komercyjnego, zeroemisyjnego transportu w Polsce. Z drugiej strony z pewnym zaskoczeniem przyjęliśmy plany ograniczenia budżetu programu – zapowiedź ta została sformułowana bez uprzednich konsultacji z przedstawicielami rynku oraz bez przeprowadzenia pogłębionej analizy realnych możliwości absorpcji pierwotnie zakładanych środków. Od początku b.r. dostrzegamy dynamiczny wzrost zainteresowania Polaków samochodami elektrycznymi. Obowiązujący program wsparcia, dzięki podjęciu szeregu działań popularyzujących ze strony branży, zaczął przynosić wymierne efekty. Branża wyraża gotowość do współpracy z administracją publiczną w celu wspólnej i rzetelnej oceny możliwości optymalnego wykorzystania dostępnego budżetu programu. Mamy nadzieję, że ewentualne zmiany w jego finansowaniu będą poprzedzone otwartym dialogiem z sektorem.dodaje Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.