
Europejski rynek motocykli i motorowerów kurczy się w 2025 roku
W pierwszej połowie 2025 roku największe rynki europejskie odnotowały spadek rejestracji nowych motocykli o 11,3 proc. . Jeszcze większy regres dotknął segment motorowerów.
Paweł Janas
2 min
Rejestracje nowych samochodów w Europie (28 rynków) spadły w czerwcu o 4,4 proc. r/r, do 1,25 mln sztuk – wynika z danych JATO Dynamics. W I półroczu zarejestrowano 6,84 mln aut (-0,3 proc. r/r). Najmocniejsze spadki odnotowano we Włoszech (-17 proc.), Belgii (-16 proc.) i Niemczech (-14 proc.). W Rumunii rynek załamał się o połowę.
Od 2019 r. Europa Zachodnia straciła ponad 2,5 mln rocznej sprzedaży. Główne powody to wysokie ceny, napięcia geopolityczne i nowa rzeczywistość rynkowa po pandemii.komentuje Felipe Munoz, analityk JATO.
Marki chińskie niemal podwoiły udział w rynku – z 2,6 proc. w I połowie 2024 do 5,1 proc. obecnie. Łącznie sprzedały więcej aut niż Ford i niemal tyle samo co Mercedes. W samym czerwcu przegoniły Mercedesa. Liderem wzrostów jest BYD – 70,5 tys. rejestracji w I półroczu (+311 proc.). W czerwcu model Seal U był najlepiej sprzedającym się PHEV-em w Europie obok VW Tiguana. Dynamicznie rozwijają się też Jaecoo i Omoda (Chery), Leapmotor i Xpeng. Ten ostatni sprzedał w pół roku 8,3 tys. aut, z czego większość stanowił SUV G6.
Największe spadki udziałów odnotował Stellantis – z 16,7 proc. do 15,3 proc. r/r. Sprzedaż grupy była najniższa od jej powstania w 2021 r. W dół poszły wyniki Fiata, Citroëna, Opla i DS. Tesla spadła z 2,4 proc. do 1,6 proc. udziału w rynku i w I półroczu znalazła się pod tym względem na 4. miejscu wśród producentów BEV – za VW Group, Stellantis i BMW Group. W samym czerwcu jednak utrzymała 2. pozycję.
Sprzedaż aut elektrycznych (BEV) przekroczyła milion sztuk w I półroczu br. – 1,19 mln (+25 proc. r/r). Udział segmentu wyniósł 17,4 proc., a liderem wzrostów była Dania (+19 pkt proc.). Najsłabsze wyniki BEV notują Chorwacja, Słowacja, Rumunia, Polska i Włochy.
Najczęściej rejestrowanym autem elektrycznym w czerwcu i w I półroczu pozostaje Tesla Model Y. Renault Clio było najpopularniejszym modelem ogółem w czerwcu, a w całym półroczu ustąpiło miejsca tylko Dacii Sandero.
W pierwszej połowie 2025 roku największe rynki europejskie odnotowały spadek rejestracji nowych motocykli o 11,3 proc. . Jeszcze większy regres dotknął segment motorowerów.
Projekt ustawy o testowaniu pojazdów bez kierowcy wywołał ostrą debatę między zwolennikami innowacji a politykami krytykującymi rozrost biurokracji.
W II kwartale 2025 roku Hyundai Motor zanotował 16-procentowy spadek zysku operacyjnego i ostrzegł, że w III kwartale skutki amerykańskich ceł będą jeszcze silniejsze. Firma nie planuje formalnych podwyżek cen aut w USA, ale zapowiada elastyczne dostosowywanie polityki cenowej – podaje Reuters.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów