1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Chińskie marki biją rekordy w Europie. W pół roku wyprzedziły Forda, a w czerwcu – Mercedesa
Wiadomości

Chińskie marki biją rekordy w Europie. W pół roku wyprzedziły Forda, a w czerwcu – Mercedesa

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Sprzedaż nowych aut w Europie spadła o 4,4 proc. w czerwcu i o 0,3 proc. w I półroczu 2025 r. Chińskie marki zdobyły rekordowe 5,1 proc. rynku, przegoniły Forda i niemal zrównały się z Mercedesem. Tesla spadła na czwarte miejsce wśród producentów aut elektrycznych w skali półrocza.
Zobacz także W czerwcu sprzedaż elektryków na świecie wzrosła i to pomimo problemów na amerykańskim rynku Volvo XC60. Dane z bazy IBRM Samar pokazują, jak szwedzki SUV sprzedaje się na tle konkurencji Changan szykuje europejską fabrykę - czy będzie w Polsce?

Rejestracje nowych samochodów w Europie (28 rynków) spadły w czerwcu o 4,4 proc. r/r, do 1,25 mln sztuk – wynika z danych JATO Dynamics. W I półroczu zarejestrowano 6,84 mln aut (-0,3 proc. r/r). Najmocniejsze spadki odnotowano we Włoszech (-17 proc.), Belgii (-16 proc.) i Niemczech (-14 proc.). W Rumunii rynek załamał się o połowę.

Od 2019 r. Europa Zachodnia straciła ponad 2,5 mln rocznej sprzedaży. Główne powody to wysokie ceny, napięcia geopolityczne i nowa rzeczywistość rynkowa po pandemii.komentuje Felipe Munoz, analityk JATO.
false ©Geely
© Geely

Chińskie marki zdobywają Europę

Marki chińskie niemal podwoiły udział w rynku – z 2,6 proc. w I połowie 2024 do 5,1 proc. obecnie. Łącznie sprzedały więcej aut niż Ford i niemal tyle samo co Mercedes. W samym czerwcu przegoniły Mercedesa. Liderem wzrostów jest BYD – 70,5 tys. rejestracji w I półroczu (+311 proc.). W czerwcu model Seal U był najlepiej sprzedającym się PHEV-em w Europie obok VW Tiguana. Dynamicznie rozwijają się też Jaecoo i Omoda (Chery), Leapmotor i Xpeng. Ten ostatni sprzedał w pół roku 8,3 tys. aut, z czego większość stanowił SUV G6.

false ©BYD
© BYD

Problemy Stellantisa i Tesli

Największe spadki udziałów odnotował Stellantis – z 16,7 proc. do 15,3 proc. r/r. Sprzedaż grupy była najniższa od jej powstania w 2021 r. W dół poszły wyniki Fiata, Citroëna, Opla i DS. Tesla spadła z 2,4 proc. do 1,6 proc. udziału w rynku i w I półroczu znalazła się pod tym względem na 4. miejscu wśród producentów BEV – za VW Group, Stellantis i BMW Group. W samym czerwcu jednak utrzymała 2. pozycję.

false ©Tesla
© Tesla

Auta elektryczne przekroczyły milion

Sprzedaż aut elektrycznych (BEV) przekroczyła milion sztuk w I półroczu br. – 1,19 mln (+25 proc. r/r). Udział segmentu wyniósł 17,4 proc., a liderem wzrostów była Dania (+19 pkt proc.). Najsłabsze wyniki BEV notują Chorwacja, Słowacja, Rumunia, Polska i Włochy.

false Renault Clio Techno
© IBRM Samar

Clio i Sandero górą, Model Y liderem BEV

Najczęściej rejestrowanym autem elektrycznym w czerwcu i w I półroczu pozostaje Tesla Model Y. Renault Clio było najpopularniejszym modelem ogółem w czerwcu, a w całym półroczu ustąpiło miejsca tylko Dacii Sandero.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów