Według danych JATO Dynamics z 28 europejskich rynków, w kwietniu 2025 r. zarejestrowano 1 078 521 nowych samochodów osobowych – zaledwie o 1 399 więcej niż rok wcześniej. Od początku roku rynek pozostaje stabilny, z sumą 4 467 681 rejestracji - wzrost jedynie o 6 560 sztuk względem analogicznego okresu 2024 roku.
Choć segment pojazdów elektrycznych wykazał wzrost, spadki w sprzedaży aut spalinowych niwelują pozytywny efekt. Jak zauważa Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, „sprzedaż EV musi rosnąć znacznie szybciej, by realnie wpłynąć na całościowy obraz rynku”.
Wprowadzone przez UE cła na elektryki z Chin początkowo zaszkodziły sprzedaży chińskich marek, lecz te szybko zareagowały, koncentrując się na hybrydach plug-in, które nie są obecnie objęte taryfami. Jak zaznacza Munoz, „Chiny są światowym liderem zarówno w produkcji BEV, jak i PHEV – i właśnie w tych drugich widzą szansę na utrzymanie ekspansji w Europie”.
W kwietniu auta elektryczne i hybrydowe plug-in stanowiły łącznie 26 proc. nowych rejestracji – to rekordowy wynik. Samochody całkowicie elektryczne odpowiadały za 17 proc. rynku (wzrost z 13,4 proc. rok do roku), a PHEV-y za 9 proc. (wzrost z 6,9 proc.).
Mimo ceł, rejestracje chińskich BEV wzrosły w kwietniu o 59 proc., osiągając prawie 15 300 sztuk. Jeszcze większy wzrost dotyczy PHEV – aż o 546 proc. (z 1 493 do 9 649 sztuk), co oznacza, że chińscy producenci odpowiadają już za blisko 10 proc. całego europejskiego rynku plug-in hybridów. Munoz nie wyklucza, że UE może rozszerzyć cła także na ten segment.
W kwietniu BYD po raz pierwszy wyprzedził Teslę w Europie pod względem liczby rejestracji czysto elektrycznych aut.
Choć różnica jest niewielka, znaczenie tej zmiany jest ogromne – Tesla przez lata dominowała na rynku EV, a BYD rozpoczął działalność w Europie (poza Norwegią i Holandią) dopiero pod koniec 2022 roku.Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics
Podczas gdy Tesla odnotowała spadek sprzedaży o 49 proc. rok do roku, BYD zwiększył rejestracje o 359 proc. dzięki szerokiej i konkurencyjnej ofercie pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd plug-in. Chiński gracz już wyprzedził takie europejskie marki jak Fiat, Dacia czy SEAT na kluczowych rynkach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Hiszpanii – i to jeszcze przed rozpoczęciem produkcji w nowej fabryce na Węgrzech.
Clio wraca na szczyt, Skoda Elroq liderem wśród BEV
Liderem rynku w kwietniu zostało Renault Clio, z wynikiem 19 000 rejestracji – po raz pierwszy od czerwca 2020 r. Wyróżnił się także Volkswagen Tiguan (16 300 szt., +32 proc. r/r) oraz modele takie jak Toyota Yaris Cross, Dacia Duster czy Jeep Avenger. W segmencie elektryków po raz pierwszy na czele zestawienia znalazła się Skoda Elroq (8 000 sztuk), potwierdzając trafność strategii marki w zakresie SUV-ów między segmentami B i C. W czołówce znalazły się także Volkswageny ID.4, ID.3 i ID.7 (wzrost aż o 640 proc.), Renault 5 (5 600 szt.) oraz debiutująca Kia EV3. Tymczasem rejestracje Tesli Model Y i Volvo EX30 spadły odpowiednio o 53 proc. i 57 proc..