1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Zwrot zapłaconego podatku VAT jako świadczenie nienależne
Komentarze ekspertów

Zwrot zapłaconego podatku VAT jako świadczenie nienależne

4 min

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: Sprzedaż samochodów w salonie samochodowym wydaje się prostą transakcją zarówno na gruncie przepisów prawa cywilnego, jak i podatkowego. Stan faktyczny może jednak nabrać charakteru bardziej złożonego w sytuacji, gdy mamy do czynienia z osobą fizyczną nabywającą pojazd w Polsce, a następnie korzystającą z auta poza granicami kraju.
Zobacz także Co „Akt w sprawie danych” oznacza dla dealerów? Gradobicie a odpowiedzialność przechowawcy Szanse na zmianę zasad odliczania VAT pozostają niewielkie

Szczególną uwagę doradcy handlowego powinno zwracać prawidłowe zakwalifikowanie transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Pojęcie to zostało zdefiniowane w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisami, chodzi o sytuację, w której towary są wywożone z Polski do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w wyniku dostawy, o której mowa w art. 7 tej ustawy.

Aby transakcja mogła zostać uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę, nabywcą towarów musi być:

  • podatnik podatku od wartości dodanej zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie członkowskim innym niż Polska; lub
  • osoba prawna niebędąca podatnikiem VAT, która jest zidentyfikowana dla celów takich transakcji w innym niż Polska kraju członkowskim; lub
  • podatnik VAT albo osoba prawna niebędąca podatnikiem VAT, działający w tym charakterze w innym państwie członkowskim, nieujęci w pkt 1 i 2, pod warunkiem że przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe objęte – zgodnie z przepisami o akcyzie – procedurą zawieszenia poboru akcyzy bądź procedurą przemieszczania z zapłaconą akcyzą; lub
  • inny podmiot niż wskazane powyżej, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim, o ile dostawa dotyczy nowego środka transportu.
false ©

W omawianym poniżej przypadku będzie występował podmiot z pkt 4, który zamieszkuje w Austrii, zamawia u dealera w Polsce samochód, którym opuszcza terytorium naszego kraju na kołach i po upływie kwartału zamierzał przerejestrować auto zarejestrowane w Polsce na pojazd poruszający się po terytorium Austrii.

Klient ów zamawiając auto marki premium podał dane zameldowania w Polsce, bowiem taki był jeden z warunków leasingu konsumenckiego. Wskazywał jednak doradcy w salonie samochodowym, że pojazd, który nabywa, będzie służył do dojazdów do pracy za granicą. Z uwagi na zewnętrzne finansowanie oraz po wskazaniu adresu polskiego faktura sprzedaży została wystawiona ze stawką 23% VAT. Klient samochód odebrał, cena została uiszczona, dojechał do Austrii bezpiecznie, o czym poinformował poprzez wiadomość SMS salon.

Dopiero po upływie 3 miesięcy, chcąc dokonać czynności przerejestrowania w Austrii, dowiedział się od urzędu austriackiego, że ma do zapłaty ponownie podatek VAT. Wówczas skierował do dealera samochodowego roszczenia o zwrot podatku VAT jako świadczenia nienależnego.

W międzyczasie dealer wystąpił do doradcy podatkowego o wydanie opinii prawno – podatkowej i zajęcie stanowiska w tak przedstawionym stanie faktycznym.

Warto zauważyć, że w chwili zawierania umowy sprzedaży nie określono terminu przetransportowania ani przerejestrowania pojazdu, co uniemożliwiło dealerowi zastosowanie innej kwalifikacji niż sprzedaż krajowa i wystawienie dokumentu VAT-22. Kupujący na żadnym etapie – aż do momentu wniesienia pozwu przeciwko dealerowi – nie zgłaszał zastrzeżeń co do poprawności faktury VAT, która została wystawiona ze stawką 23%, a nie 0%. Dodatkowo należy wskazać, że austriacki dowód rejestracyjny został wydany dopiero cztery miesiące po transakcji.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 i 3 w związku z ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów może być opodatkowana stawką 0%, pod warunkiem że przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres sprzedawca dysponuje dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru z Polski oraz jego dostarczenie do odbiorcy w innym państwie członkowskim. Ponadto musi być zarejestrowany jako podatnik VAT UE i wykazać daną dostawę w deklaracji.

W analizowanym przypadku zabrakło wymaganych dokumentów – w szczególności oświadczenia nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza granice Polski w ciągu 14 dni od dnia dostawy. W takiej sytuacji dealer nie miał podstaw do wystawienia dokumentu VAT-22. Co więcej, zgodnie z art. 42 ust. 8 ustawy VAT, jeśli nabywca nie wywiezie środka transportu w terminie 14 dni, jest zobowiązany do zapłaty podatku od tej dostawy począwszy od pierwszego dnia po upływie tego terminu.

Zwrot zapłaconego podatku może jednak nastąpić – ale tylko na wniosek nabywcy, który udokumentuje zarówno wywóz pojazdu do innego państwa członkowskiego UE, jak i jego rejestrację w tym kraju (jeśli rejestracja jest wymagana). W takim przypadku zwrotu dokonuje urząd skarbowy, który wcześniej pobrał należny podatek.

Warto jednocześnie zaznaczyć, że orzecznictwo sądów powszechnych w Polsce jasno stoi na stanowisku, że informacje przekazane ustnie, czy nawet korespondencja mailowa nie jest wystarczająca, by dealer samochodowy skutecznie mógł domniemywać że w sprawie dojdzie do dostawy wewnątrzwspólnotowej, nie zaś do sprzedaży krajowej. Dodatkowo zostało wydanych wiele niekorzystnych interpretacji podatkowych (interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2019 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.416.2019.2.KW, czy z dnia 11 grudnia 2020 r. nr 0111-KDIB3-3.4012.532.2020.2.JS, interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2019 r. 0113-KDIPT1-2.4012.416.2019.2.KW, z dnia 15 kwietnia 2019 r. 0112-KDIL1-3.4012.74.2019.1.AK.).

W ostatnim czasie zapadło orzeczenie sądu pierwszej instancji, które było niekorzystne dla dealera – sąd zasądził na rzecz klienta zwrot kwoty odpowiadającej zapłaconemu podatkowi VAT. Wyrok ten nie jest jeszcze prawomocny, ale można się spodziewać, że zostanie zaskarżony do sądu drugiej instancji.

W ocenie sądu I instancji, jeśli sprzedawca ma wiedzę, że nabywca zamierza niemal natychmiast po zakupie wywieźć pojazd za granicę, to to właśnie na nim – jako dealerze – ciąży obowiązek zgromadzenia odpowiednich dokumentów umożliwiających zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%. Taka interpretacja budzi jednak istotne wątpliwości. Powstają pytania: czy dealer rzeczywiście otrzymał od klienta wszystkie niezbędne informacje? Dlaczego kupujący nie zakwestionował faktury zawierającej stawkę 23% VAT w chwili jej otrzymania? Jak możliwe było sfinansowanie pojazdu przez klienta, skoro leasing konsumencki wymagał polskiego adresu? I wreszcie – czy to rzeczywiście na dealerze spoczywa odpowiedzialność za udzielanie klientowi porad z zakresu prawa podatkowego?

Na powyższe pytania oraz odpowiedzi przyjdzie czas by zmierzyć się z orzecznictwem, które zastosuje sąd II instancji, czy jednak rolą doradcy handlowego jest tak szeroka wiedza prawno- podatkowa? Czy może potrzebna jest specjalna procedura w firmie na takie okoliczności? Wreszcie, jak można udokumentować zakup samochodu przez klienta, który z jednej strony chce zapłacić poprzez leasing, z drugiej wie, że auto będzie jeździło za granicą?

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#2
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#3
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów