
Floty przyszłości już dziś
Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska: Notujemy 14-krotny wzrost wolumenu ładowań rok do roku. Klienci coraz chętniej wybierają elektryki, a my pomagamy im optymalizować koszty.
4 min
Paweł Janas, samar.pl: Opel deklarował wcześniej, że od 2025 roku każde nowo wprowadzane na rynek auto będzie wyposażone wyłącznie w silnik elektryczny, a od 2028 roku marka oferować będzie wyłącznie samochody z takim napędem. Sprzedaż aut elektrycznych jednak zwalnia. Czy Opel zmieni w związku z tym swoje plany?
Florian Huettl, dyrektor generalny Opel Automobile GmbH: Doskonale wiemy, że przejście na elektryfikację nie wszędzie odbywa się w równym tempie, Norwegia już niedługo będzie w 100 procentach „elektryczna”. Inne rynki, w tym Polska, znacznie wolniej przechodzą na elektromobilność. Dlatego uważamy, że w następnych latach nadal dobrze jest móc zaproponować klientom wybór, możesz kupić Corsę elektryczną, jeśli chcesz, a jeśli nie jesteś gotowy, możemy zaproponować wersję hybrydową, która pozwoli ci zrobić pierwszy krok w kierunku elektryfikacji. Bo to jest przyszłość motoryzacji, toteż nie zmienimy naszych planów. Nowe typy samochodów proponowane przez Opla będą od 2025 roku wyposażane wyłącznie w napędy elektryczne, więc obecnie opracowujemy następną, odnowioną generację małych i średnich samochodów EV. Dzisiaj wprowadzamy do naszej oferty Granlanda oraz Fronterę, wyposażone jeszcze nie tylko w napędy elektryczne, ale także w jednostki hybrydowe, jednak ich następne generacje będą już wyłącznie zeroemisyjne. To samo dotyczyć będzie na przykład następcy Astry.
Czy Opel obawia się wejścia w życie w 2025 roku nowych norm emisji CO2 zwanych CAFE? Samochody będą musiały emitować poniżej 93,6 g/km CO2 (WLTP), wobec 116 g/km w roku 2024. Oznacza to, że średnia emisja całej marki musi zmieścić się w tej wartości. Jeśli tak się nie stanie, to za każde przekroczenie nakładana będzie kara w wysokości 95 euro.
To bardzo surowe regulacje, ale zasady te zostały ustalone już dawno temu i wszyscy o nich wiedzieli. Aby przygotować się na nie Opel musiał dokonać niezbędnych i czasami trudnych wyborów. Zainwestowaliśmy dużo w badania i rozwój naszych produktów, w platformy umożliwiające budowę zeroemisyjnych samochodów i w zakłady, w których będą montowane. Jesteśmy więc gotowi na kolejny krok w zakresie przepisów dotyczących emisji CO2. Będziemy ich oczywiście przestrzegać
Na początku października br. państwa członkowskie Unii Europejskiej poparły projekt Komisji Europejskiej w sprawie nałożenia ostatecznych ceł wyrównawczych na przywóz BEV z Chin. Czy Pana zdaniem te działania Unii Europejskiej, mające chronić europejski przemysł motoryzacyjny, to dobry pomysł?
Wszelkie niezgodne z prawem subsydia, stosowane przez kogokolwiek na świecie i dające niektórym podmiotom nieuprawnioną przewagę konkurencyjną nie powinny być stosowane. Tym niemniej przeciwstawiamy się wdrażanym przez Unię Europejską cłom wyrównawczym na produkowane w Chinach samochody elektryczne. Uważamy, że podatki taryfowe podzielą świat, utrudnią międzynarodową wymianę handlową i tak na prawdę nikomu nie pomogą. Stellantis jest globalną firmą, działającą na całym świecie i dlatego zdecydowanie opowiadamy się za wolnym handlem.
Jak ocenia Pan pozycję marki Opel na polskim rynku?
Nie jesteśmy zadowoleni z ogólnej pozycji marki Opel w Polsce. Około 2 proc. udziału w rynku to nie jest to, czego chcemy, to nie jest to, na co marka zasługuje, więc spędziliśmy już dużo czasu na omawianiu sposobów poprawy sytuacji w przyszłości. Jak powtórzyć w innych segmentach sukces, który odnieśliśmy w segmencie B, w którym jesteśmy silni, w którym Corsa ma prawie 5 proc. udziału. Tymczasem w segmencie C nie osiągnęliśmy jeszcze wyników, których oczekujemy. Cały czas pracujemy nad wzmocnieniem naszej pozycji na rynku, tak by zyskać większe uznanie w oczach polskich klientów, jak już dziś udaje nam się to w innych krajach w Europie i poza nią.
W tym roku Opel obchodzi 125 rocznicę powstania. To dla Was ważna rocznica?
Oczywiście, 125 lat na rynku czyni z Opla jednego z najstarszych producentów samochodów na świecie. Obchody rocznicy były okazją by spojrzeć wstecz na nasze osiągnięcia z przeszłości, na specjalnych pokazach pokazywaliśmy więc zwiedzającym nasze historyczne modele i technologie, ale oczywiście nie patrzymy tylko wstecz. W tym roku Opel zakończył pierwszy rozdział elektryfikacji swojej gamy modelowej, ponieważ wraz z wprowadzeniem na rynek Frontery i Granlanda każdy Opel będzie miał już wersję elektryczną. Sprawia to, że jesteśmy pierwszym niemieckim producentem samochodów, który ma pełną linię modeli EV, co jest bardzo ważne dla naszej przyszłości. Jednocześnie, jak już wspominałem wcześniej, nadal jesteśmy w stanie zaproponować wersje hybrydowe lub spalinowe naszych aut tym klientom, którzy nie są jeszcze gotowi na elektromobilność. Ta elastyczna strategia bardzo ułatwiła nam życie w obecnych burzliwych czasach, ponieważ możemy zarządzać wszystkimi wzlotami i upadkami elektryfikacji. Jesteśmy także zadowoleni z faktu, że nadal gros naszych aut powstaje w Niemczech, co nie jest łatwym zadaniem ze względu na wysokie koszty produkcji. To dla nas jest bardzo ważne, ponieważ jest częścią naszej marki i naszej tożsamości jako producenta.
Dziękuję za rozmowę
Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska: Notujemy 14-krotny wzrost wolumenu ładowań rok do roku. Klienci coraz chętniej wybierają elektryki, a my pomagamy im optymalizować koszty.
Witold Wcisło, dyrektor zarządzający firmy Inchcape Polska, wyłącznego importera marki Xpeng w Polsce: Marka Xpeng to idealny partner dla nas, a my – dla nich. Mamy doświadczenie, Xpeng ma technologię i produkt dopasowany do polskiego rynku.
Adam Męciński, szef marek Jeep i Leapmotor w Polsce: Szansą dla nas jest otwartość Polaków na nowości. Zagrożeniem – bardzo duża liczba nowych marek chińskich w krótkim czasie wchodzących na polski rynek. Nie wszyscy mogą być zwycięzcami. Dlatego stawiamy na wysoką jakość i najnowszą technologię naszych modeli oraz serwis, przystępną cenę i kompleksowe rozwiązania dla klientów.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów