Alessandro Renda, DR International, general manager - Poland: Jestem przekonany, że na rynku jest wystarczająco dużo miejsca dla wszystkich, a klienci będą podejmować decyzje w oparciu o produkt, obsługę i proces sprzedaży. Mamy szeroki wybór popularnych SUV-ów, także auta w segmencie marek premium i sportowych, a również bardzo interesujące pick-upy.Dariusz Balcerzyk, IBRM SAMAR: DR to stosunkowo mało znana nazwa w Polsce. Czy mógłby Pan pokrótce przedstawić historię firmy?
Alessandro Renda, DR International, general manager - Poland: DR to we Włoszech znana marka, założona w latach 80, o obrotach przekraczających 500 milionów euro. Na początku dwudziestego pierwszego wieku DR zaprojektował pierwszy samochód we współpracy z chińskimi partnerami, a w latach 2007-2020 opracował 9 modeli (DR0, DR1, DR2, DR2 Citycross, 4 serie DR5, DR6). Centrum Projektowo-Rozwojowe DR rozwija i lokalizuje nasze produkty.
Już w latach 20-tych bieżącego stulecia DR wprowadził na rynek nową gamę SUV-ów, robiąc zdecydowany krok naprzód pod względem stylu, jakości i technologii. Obecnie gama DR we Włoszech obejmuje 6 modeli z wieloma różnymi rodzajami napędów, od aut w pełni elektrycznych po ekodiesele, a także samochody z systemem Thermohybrid Bi-fuel opracowanym we współpracy z włoskim partnerem, firmą BRC - czołowym włoskim specjalistą w zakresie systemów LPG.
DR Automobiles rozwinęło też nowe marki, jak EVO, a następnie Sportequipe, ICH-X i Tiger, aby sprostać potrzebom wielu segmentów rynku i klientów, którzy oczekują od aut większej wygody i wydajności, a jednocześnie dokonują wyborów w wyjątkowo rozsądny sposób. Obecnie gama EVO obejmuje 8 modeli. W 2022 roku nawiązaliśmy strategiczne partnerstwo z CA Auto Bank, co umożliwi dalszy rozwój i ekspansję na inne rynki europejskie.
Niedawno media obiegła informacja, że DR Automobiles została ukarana przez włoski Urząd ds. Konkurencji (AGCM) grzywną w wysokości 6 milionów euro za nieuczciwe praktyki handlowe. Firma miała wprowadzać klientów w błąd sugerując, że jej pojazdy, montowane głównie we Włoszech z chińskich części, są w całości produkowane we Włoszech.
Grupa DR Automobiles uznaje decyzję AGCM, choć nie zgadza się z nią co do istoty, dlatego przygotowuje odwołanie od tej decyzji. W trakcie postępowania DR zaoferowała pełną dyspozycyjność, proponując konkretne zobowiązania, mające na celu rozwianie obaw wyrażonych przez Urząd, które jednak nie zostały uwzględnione. Odnosząc się do meritum, przeniesienie części produkcji pojazdów Grupy DR Automobiles na Daleki Wschód (powszechna praktyka w sektorze motoryzacyjnym) nigdy nie było ukrywane przed opinią publiczną, o czym świadczą liczne artykuły prasowe i relacje telewizyjne, a także informacje ujawnione za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej grupy i kanałów społecznościowych.
Jednocześnie celem naszych kampanii reklamowych nigdy nie było twierdzenie, że wszystkie pojazdy są produkowane we Włoszech, lecz podkreślenie silnej własności i historycznych powiązań grupy motoryzacyjnej z Włochami i regionem Molise w zakresie badań i rozwoju, projektowania, inżynierii, dodawania funkcji, wykańczania i kompletowania wprowadzanych na rynek pojazdów. Grupa DR Automobiles zamierza zwiększyć procesy produkcyjne we Włoszech, rozbudowując swój ośrodek przemysłowy w Macchia d'Isernia o nowy zakład produkcyjny, z myślą o opracowaniu nowych modeli, w tym aut w pełni elektrycznych.
false

Co skłoniło DR Automobiles do wyboru Polski jako jednego z pierwszych rynków eksportowych?
Sieć DR Automobiles Group działa już w Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Czechach i na Słowacji, a od początku 2026 roku będzie obecna również w Polsce. Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla DR z kilku powodów. Po pierwsze, jest bardzo wrażliwa na LPG i silniki dwupaliwowe. Po drugie, segment SUV-ów jest najważniejszy na rynku, a nasza oferta idealnie odpowiada potrzebom polskich klientów. W naszym DNA mamy ponad 20 lat doświadczenia we Włoszech, które możemy wykorzystać do lepszego wdrożenia polskich operacji.
Czym różnią się samochody montowane we Włoszech od ich chińskich odpowiedników?
Nasze modele różnią się konstrukcją przednich zderzaków, felg aluminiowych i opon, a w niektórych przypadkach materiałem wykończenia wnętrza, aby lepiej dopasować je do rynku europejskiego. Ponadto, wszystkie modele mają system Thermohybrid Bi-fuel, opracowany, dostosowany i skalibrowany we współpracy z firmą BRC oraz – co bardzo istotne - europejską homologację i 5-letnią gwarancję.
Jak planujecie przekonać polskich klientów do pojazdów DR?
Polscy klienci są bardzo pragmatyczni i racjonalni, podejmują decyzje w oparciu o swoje potrzeby. Jestem przekonany, że na rynku jest wystarczająco dużo miejsca dla wszystkich, a klienci będą podejmować decyzje w oparciu o produkt, obsługę i proces sprzedaży. Mamy szeroki wybór popularnych SUV-ów, także auta w segmencie marek premium i sportowych, a również bardzo interesujące pick-upy.
W połowie listopada testowaliśmy naszą ofertę na Warsaw Motor Show. Opinie i zainteresowanie klientów były bardzo pozytywne.
Czy DR Automobiles zaoferuje w Polsce te same modele, co we Włoszech?
W Polsce będziemy oferować gamę marki DR Automobiles (łącznie 11 modeli), ale nie są to wszystkie modele, które sprzedajemy we Włoszech. Mamy jasny plan rozwoju na najbliższe 2 lata i w nadchodzących kwartałach zobaczymy nowe modele.
Jaki jest Państwa plan budowy sieci sprzedaży i serwisu w Polsce?
Współpracujemy z CA Auto Bank, aby zdefiniować plan sieci i wybrać partnerów. Również w tym przypadku odzew ze strony WMS był bardzo pozytywny, a wielu operatorów zwróciło się do nas z prośbą o partnerstwo. Planuję, aby rynek obsługiwany był przez około 30 dealerów. Naszym celem jest osiągnięcie 1% udziału w polskim rynku nowych samochodów.
Kiedy zatem wystartuje sprzedaż w Polsce?
Sprzedaż planujemy rozpocząć w pierwszym kwartale przyszłego roku, ale wcześniej możemy również zarządzać zamówieniami za pomocą naszego systemu online na stronie www.drautomobiles.pl.
Dziękuję za rozmowę.