
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
Na spotkaniu w Brukseli menadżerowie Toyoty podkreślali, że strategia rozwoju firmy nie ogranicza się wyłącznie do samochodów elektrycznych. Koncern wprowadza pojazdy dostosowane do różnych rynków – od hybryd flex-fuel (bateria plus silnik spalinowy, wykorzystujący mieszanki benzyny, etanolu lub metanu - przyp. red.) w Ameryce Południowej po sedany z ogniwami paliwowymi w Japonii. Dzięki tej strategii Toyota osiągnęła rekordową sprzedaż w 2024 roku, przekraczając 1,2 mln egzemplarzy w Europie.
Nowością w gamie elektryków jest Toyota C-HR+, inspirowana swoim hybrydowym odpowiednikiem. Model ten, zbudowany na platformie e-TNGA, będzie dostępny w wersji z napędem na przód lub na wszystkie koła. Z kolei Lexus w ciągu najbliższego roku zaprezentuje trzy nowe modele elektryczne.
Toyota rozwija również technologie testowane w motorsporcie. Toyota Gazoo Racing bada możliwości silników spalinowych zasilanych wodorem i paliwami syntetycznymi. Wodorowa technologia Toyoty doczekała się już trzeciej generacji ogniw paliwowych, które mają według japońskiego producenta o 20 proc. większą wydajność i mogą osiągnąć trwałość do miliona kilometrów. Firma współpracuje także przy rozwoju infrastruktury tankowania wodoru w Europie, co ma przyspieszyć dekarbonizację transportu ciężkiego.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest też FT-Me – prototypowy pojazd elektryczny zaprojektowany z myślą o mobilności miejskiej. Dzięki panelom fotowoltaicznym na dachu może pokonać do 30 km na energii słonecznej. Kompaktowe rozmiary sprawiają, że model ten może być dostępny nawet dla 14-latków w niektórych krajach.
Toyota podkreśla, że jej celem nie jest wyłącznie rozwój elektromobilności, ale dostosowanie różnych technologii do rzeczywistych potrzeb użytkowników. Dlatego zamiast jednego kierunku, firma rozwija wiele ścieżek prowadzących do neutralności emisyjnej.
Źródło: Toyota
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów