1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Hybrydy liderem, elektryki przyspieszają. Jak zmienia się struktura napędów w UE?
Wiadomości

Hybrydy liderem, elektryki przyspieszają. Jak zmienia się struktura napędów w UE?

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Samochody hybrydowe pozostają najczęściej wybieranym rodzajem napędu w Unii Europejskiej, a udział aut elektrycznych osiągnął już 16,9 proc. rynku – wynika z danych ACEA za okres styczeń–listopad 2025 roku. Jednocześnie udział samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi spadł do 36,1 proc.
Zobacz także Bruksela luzuje kurs w sprawie CO₂. Branża motoryzacyjna chce szybszych decyzji Komisja ustępuje: spalinówki uratowane. Koniec 100% zakazu rejestracji po 2035 r. Od fabryk do montowni: europejska motoryzacja na zakręcie

Według najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodow (ACEA) Do końca listopada 2025 roku samochody w pełni elektryczne odpowiadały za 16,9 proc. wszystkich rejestracji nowych aut osobowych w UE. To wyraźny wzrost w porównaniu z 13,4 proc. odnotowanymi w analogicznym okresie 2024 roku. Łącznie zarejestrowano 1 662 399 nowych samochodów elektrycznych (BEV).

Wzrost napędzany był przede wszystkim przez cztery największe rynki, które odpowiadają za 62 proc. rejestracji BEV w UE. Niemcy zanotowały wzrost o 41,3 proc., Belgia o 10,2 proc., Holandia o 8,8 proc., a Francja o 9,1 proc. W samym listopadzie 2025 roku rejestracje aut elektrycznych były wyższe o 44,1 proc. rok do roku.

Największym segmentem rynku pozostają jednak samochody hybrydowe (HEV). Od stycznia do listopada 2025 roku w UE zarejestrowano 3 408 907 takich pojazdów, co przełożyło się na 34,6 proc. udziału w rynku. Wzrosty odnotowano we wszystkich kluczowych krajach: w Hiszpanii (+26 proc.), we Francji (+24,2 proc.), w Niemczech (+8,7 proc.) oraz we Włoszech (+7,9 proc.). W ujęciu rocznym listopad 2025 przyniósł wzrost rejestracji hybryd o 4,2 proc.

Dynamicznie rośnie również segment hybryd plug-in (PHEV). W ciągu jedenastu miesięcy 2025 roku zarejestrowano 912 723 takie samochody, co oznacza wzrost udziału rynkowego do 9,3 proc., wobec 7,1 proc. rok wcześniej. Najwyższe dynamiki zanotowano w Hiszpanii (+113 proc.), we Włoszech (+80,6 proc.) oraz w Niemczech (+62,7 proc.). W samym listopadzie 2025 roku rejestracje PHEV wzrosły o 38,4 proc. rok do roku.

Na przeciwnym biegunie znajdują się samochody z tradycyjnymi napędami spalinowymi. Do końca listopada 2025 roku rejestracje aut benzynowych spadły o 18,6 proc., a ich udział w rynku obniżył się do 27 proc., z 33,7 proc. rok wcześniej. Największy spadek zanotowano we Francji (-32,1 proc.), następnie w Niemczech (-22,4 proc.), we Włoszech (-17,4 proc.) oraz w Hiszpanii (-14,6 proc.).

Jeszcze silniejszy spadek dotknął segment diesli. Rejestracje samochodów z silnikiem wysokoprężnym zmniejszyły się o 24,4 proc., a ich udział rynkowy spadł do 9 proc. W ujęciu rok do roku sam listopad 2025 przyniósł spadek rejestracji aut benzynowych o 21,9 proc. oraz diesli o 23,2 proc.

Dane ACEA potwierdzają, że transformacja napędów w UE postępuje konsekwentnie, choć jej tempo wciąż pozostaje niewystarczające, by w pełni zrealizować długoterminowe cele dekarbonizacji transportu. Rynek przechodzi trwałą zmianę, a napędy zelektryfikowane – w różnych wariantach – coraz częściej stają się standardowym wyborem klientów w Unii Europejskiej.

Źródło: ACEA


Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów