Mimo lekkiego spadku rejestracji nowych aut osobowych w UE od początku roku, kwiecień przyniósł oznaki ożywienia. Elektryki i hybrydy dynamicznie zyskują, podczas gdy auta spalinowe notują wyraźne spadki liczby rejestracji.Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) od stycznia do końca kwietnia 2025 roku liczba rejestracji (3,64 mln) nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 1,2 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej. Jednak sam kwiecień przyniósł wzrost – liczba rejestracji w tym miesiącu (925,4 tys.) była o 1,3 proc. wyższa niż w kwietniu 2024 r., co może sygnalizować początki ożywienia mimo niepewności gospodarczej.
Samochody elektryczne (BEV)
W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 558 262 samochody elektryczne na baterie (BEV), co oznacza wzrost o 26,4 proc. rok do roku. Udział BEV w rynku unijnym wzrósł do 15,3 proc. (wobec 12 proc. rok wcześniej). Wśród głównych unijnych rynków największy udział miały Niemcy, Belgia i Holandia, które łącznie odpowiadały za 63 proc. rejestracji BEV w UE. Wzrosty wyniosły odpowiednio: +42,8 proc. (Niemcy), +31,3 proc. (Belgia) i +6,4 proc. (Holandia). Jedynie Francja odnotowała spadek – o 4,4 proc. (YTD), mimo pozytywnego wyniku w samym kwietniu. W porównaniu z kwietniem 2024 r., liczba rejestracji BEV tylko w kwietniu 2025 r. wzrosła o 34,1 proc.
Hybrydy klasyczne (HEV)
Od początku 2025 r. zarejestrowano 1 285 486 samochodów hybrydowych (HEV), co oznacza wzrost o 20,8 proc. rok do roku. Ich udział w rynku sięgnął 35,3 proc., utrzymując pozycję najchętniej wybieranego napędu. Wzrosty były szczególnie wyraźne w czterech największych rynkach: Francja (+44,9 proc.), Hiszpania (+35,8 proc.), Włochy (+15 proc.) i Niemcy (+11 proc.). W samym kwietniu 2025 r. rejestracje HEV wzrosły o 20,8 proc. względem kwietnia 2024.
Hybrydy plug-in (PHEV)
W okresie styczeń–kwiecień 2025 zarejestrowano 287 850 samochodów typu plug-in hybrid (PHEV), o 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich udział w rynku wzrósł do 7,9 proc. (z 7,2 proc. rok wcześniej). Największe wzrosty odnotowano w Niemczech (+46,6 proc.) i Hiszpanii (+42,8 proc.). W porównaniu z kwietniem 2024 r., liczba rejestracji PHEV w samym kwietniu 2025 r. wzrosła o 31,2 proc.
Samochody spalinowe: benzyna i diesel
W okresie od stycznia do końca kwietnia 2025 r. liczba rejestracji samochodów benzynowych w UE spadła o 20,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadki odnotowano we wszystkich kluczowych krajach, a największy z nich wystąpił we Francji (-35,2 proc.). Pozostałe duże rynki również zanotowały dwucyfrowe spadki: Niemcy (-26,6 proc.), Włochy (-14,4 proc.) i Hiszpania (-12,7 proc.). Łącznie w ciągu czterech miesięcy zarejestrowano 1 041 176 nowych aut benzynowych, co przełożyło się na spadek ich udziału rynkowego do 28,6 proc. – z 35,6 proc. rok wcześniej.
Rynek diesli również odnotował wyraźny regres. Rejestracje samochodów z silnikiem wysokoprężnym w ciągu czterech miesięcy 2025 r. zmniejszyły się o 26,4 proc. (r/r), co przełożyło się na spadek udziału rynkowego do 9,6 proc. (z 12,8 proc. rok wcześniej).