
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
Zarząd Panek S.A. podjął trudną decyzję o zawieszeniu usługi współdzielenia pojazdów po przeprowadzeniu dokładnych analiz, które rozpoczęły się już w ubiegłym roku. Wśród głównych przyczyn tej decyzji firma wymienia znaczącą szkodowość, która w niektórych miesiącach generowała dodatkowe koszty sięgające nawet 3000 złotych na każdy z 2700 pojazdów dostępnych w szczytowym okresie działalności.
Problem stanowiły również wysokie stawki ubezpieczeń dla floty car sharingowej oraz trudności w egzekwowaniu odpowiedzialności za szkody od klientów. Brak ulg parkingowych dla operatorów współdzielenia pojazdów, rosnące ceny paliwa oraz zwiększone koszty utrzymania floty spowodowane wzrostem stóp procentowych dodatkowo przyczyniły się do tej decyzji.
Usługa Panek CarSharing, dostępna od lipca 2017 roku, początkowo tylko w Warszawie, z czasem objęła swoim zasięgiem 250 miast. Przez cały okres funkcjonowania, ponad milion użytkowników przejechało łącznie blisko 200 milionów kilometrów samochodami udostępnianymi przez firmę. Niestety, przychody z tego segmentu zaczęły spadać już od początku pandemii COVID-19.
Prezes spółki, Maciej Panek, zwraca uwagę, że problemy dotknęły nie tylko ich firmę, ale całą branżę car sharingu w Polsce. Z kilkunastu operatorów aktywnych przed 2022 rokiem, obecnie działa zaledwie trzech, przy czym konkurenci albo znacząco ograniczyli liczbę dostępnych pojazdów, albo zmienili model biznesowy. Od ponad pięciu lat na polski rynek nie wszedł żaden nowy operator car sharingu, a podobny trend obserwowany jest również na rynkach globalnych.
Panek S.A. zamierza teraz skoncentrować się na swoim pierwotnym biznesie - wynajmie samochodów na doby pod marką Panek Rent a Car. Firma oferuje te usługi obecnie w Polsce, Austrii, na Litwie, Łotwie i Słowacji. W planach jest ekspansja na kolejne rynki Europy Zachodniej.
Od lutego 2024 roku spółka przechodzi proces restrukturyzacji, mający na celu poprawę jej sytuacji finansowej, nadszarpniętej m.in. przez sprzedaż aut poleasingowych po zaniżonych cenach przez byłych menedżerów, co jest przedmiotem postępowania prokuratorskiego.
Według raportu „Car Rental Global Market Report 2025", światowy rynek wynajmu samochodów ma rosnąć średnio o 4,9% rocznie do 2029 roku. Panek S.A. planuje wykorzystać swoją zaawansowaną aplikację, stworzoną pierwotnie na potrzeby car sharingu, do rozwoju usług wynajmu dobowego w Polsce i Europie, oferując specjalne propozycje obecnym użytkownikom.
Źródło: Panek S.A.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów