1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Dzięki danym IBRM Samar wiemy, kto najczęściej kupuje nowe auta
Wiadomości

Dzięki danym IBRM Samar wiemy, kto najczęściej kupuje nowe auta

Autor: Tomasz Kamiński

Tomasz Kamiński

3 min

W okresie styczeń-maj 2025 roku sprzedano w Polsce 235 699 nowych samochodów osobowych. Jednak dane analizowane przez IBRM Samar zawierają informacje, które pozwoliły zweryfikować, jaki rodzaj klienta przeważa podczas takich zakupów.
Zobacz także Nowe Centrum Tesli we Wrocławiu Zainteresowanie elektrycznymi samochodami w Europie spada szybciej niż w Stanach Zjednoczonych Czy LPG nadal jest ulubionym paliwem w Polsce? Zweryfikowaliśmy to na bazie informacji analizowanych przez IBRM Samar

Liczba sprzedanych nowych samochodów osobowych rośnie, a jednocześnie zmienia się struktura wyboru wersji silnikowych. Przedstawiliśmy już dane dotyczące popularności poszczególnych odmian. Teraz pokazujemy, jaki rodzaj klienta decyduje sie na nowe pojazdy – firmy, klienci indywidualni, importerzy, a może jeszcze inna forma zakupu jest preferowana.

Według analiz przeprowadzonych przez IBRM Samar 50,25 proc. nowych samochodów osobowych jest użytkowanych dzięki leasingowi lub CFM. W okresie styczeń-maj 2025 roku z tej formy skorzystało 118 445 klientów. W porównywalnych miesiącach 2024 roku wydano w ten sposób 115 560 aut, a zatem wzrost rok do roku to 2,5 proc.

Dużą część klientów stanowią prywatni nabywcy

Kolejna grupa kupujących to osoby fizyczne. W omawianym okresie było ich 79 531, a zatem to 33,74 proc. wszystkich klientów. Tymczasem w pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku takich odbiorców nowych aut osobowych było 72 117, czyli o 10,28 proc. mniej niż obecnie.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Dealerzy oraz importerzy nabyli w 2025 roku 21 652 osobowe samochody. Tym samym udział w rynku wyniósł w tym przypadku 9,19 proc. Ta grupa nabywców również powiększyła się w zestawieniu z zeszłym rokiem (1,12 proc.), kiedy to wydano 21 413 pojazdów.

Informacje, które opracowuje IBRM Samar wykazują, że czasami firmy kupują nowe samochody bezpośrednio. Jednak na taką formę zakupów nie decyduje się zbyt wielu przedsiębiorców. Dość powiedzieć, że udział w rynku zakupów tego typu to jedynie 5,26 proc.

false ©Toyota
© Toyota

Poza tym taka forma zakupów straciła na popularności w zestawieniu z 2024 rokiem. W okresie styczeń-maj 2025 roku nabyto w ten sposób 12 400 nowych samochodów osobowych, a w zeszłym – 12 744 egzemplarze. Zatem spadek wyniósł w tym przypadku 2,7 proc.

Najmniej atrakcyjnym kanałem pozyskiwania nowych aut osobowych okazuje się branża Rent-a-Car (RAC). W pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku właściciela zmieniło w ten sposób 3671 nowych samochodów. To aż o 24,99 proc. mniej niż w analogicznych miesiącach 2024 roku – 4894 sprzedane auta.

Takie marki i modele dominują w 2025 roku

Według danych zgromadzonych w bazie IBRM Samar od początku stycznia do końca maja 2025 roku w Polsce wydano do klientów 235 699 nowych, osobowych aut. To oznacza wzrost o 3,96 proc. w zestawieniu z analogicznym okresem 2024 roku. Na nowe samochody zdecydowało się wówczas 226 728 klientów.

false Skoda Octavia Sportline
© IBRM Samar

To jeszcze nie wszystkie dane, jakimi dysponuje IBRM Samar. Dzięki temu wiemy m.in., że liderką wśród marek okazała się Toyota (38 819 dostarczonych aut). Na drugim miejscu uplasowała się Skoda (23 928 wydanych pojazdów), a na trzecim – Volkswagen ze sprzedażą na poziomie 17 129 egzemplarzy. Pierwsza trójka modeli to: Toyota Corolla (9404 szt.), Skoda Octavia (7846 szt.) i Toyota C-HR (6847 szt.).

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów

Czy LPG nadal jest ulubionym paliwem w Polsce? Zweryfikowaliśmy to na bazie informacji analizowanych przez IBRM Samar

Czy LPG nadal jest ulubionym paliwem w Polsce? Zweryfikowaliśmy to na bazie informacji analizowanych przez IBRM Samar