Wraz z 12 września 2025 r. weszło w życie unijne rozporządzenie „Data Act” – Akt o danych. To jeden z najważniejszych kroków w stronę otwartej i sprawiedliwej gospodarki cyfrowej. Niezależni usługodawcy motoryzacyjni (Independent Service Providers – ISP), reprezentowani m.in. przez FIGIEFA, CLEPA i EGEA, przyjmują nowe regulacje z zadowoleniem, podkreślając jednak, że każde uproszczenie administracyjne musi iść w parze z ochroną podstawowych zasad. Akt ma bowiem zagwarantować równe warunki dostępu do danych z pojazdów wszystkim uczestnikom rynku.
Po raz pierwszy w skali Unii wprowadzono spójne reguły, które przyznają użytkownikom urządzeń Internetu Rzeczy – w tym samochodów – prawo do informacji wytwarzanych przez ich sprzęt oraz możliwość dzielenia się nimi z niezależnymi warsztatami, ubezpieczycielami czy dostawcami usług mobilności. Dla sektora motoryzacyjnego oznacza to szansę na więcej innowacji, tańsze usługi i uczciwszą konkurencję.
To fundament nowoczesnego rynku usług mobilnych w Europie. Kluczowe jest teraz, aby nie osłabiać tych przepisów – szczególnie pod pretekstem upraszczania administracji.podkreślają przedstawiciele ISP.
Środowisko niezależnych firm popiera sensowne uproszczenia, ale wyraźnie sprzeciwia się przekształcaniu „Data Act” w rozwiązanie dobrowolne czy znoszeniu jego kluczowych obowiązków. Takie ryzyko pojawia się przy okazji prac nad pakietem Digital Omnibus.
Problemem nie jest papierologia – problemem jest brak dostępu do danych. Jeśli nowe prawo zostanie rozmyte, skorzystają na tym wyłącznie najwięksi gracze, a europejskie firmy i konsumenci poniosą straty. ostrzegają sygnatariusze, przypominając, że wcześniejsze próby dobrowolnych porozumień w motoryzacji zakończyły się niepowodzeniem. Dlatego ich zdaniem potrzebne są twarde, jednoznaczne i egzekwowalne przepisy.
Dodatkowym wyzwaniem jest skuteczne wdrażanie prawa. Niezależni usługodawcy obawiają się, że przy braku jednolitego nadzoru w państwach członkowskich „Data Act” może pozostać martwym zapisem. Stąd apel do Komisji Europejskiej i rządów krajowych o spójne i mocne egzekwowanie przepisów, ochronę Aktu przed jego rozwodnieniem oraz wykorzystanie go jako punktu wyjścia do kolejnych regulacji sektorowych, które całościowo uregulują dostęp do danych z pojazdów.
Pod stanowiskiem ISP podpisały się wiodące europejskie organizacje branżowe reprezentujące niezależny rynek usług motoryzacyjnych, leasing, ubezpieczenia i producentów wyposażenia warsztatowego: ADPA, AIRC, CECRA, CLEPA, EGEA, ETRMA, FIA, FIGIEFA, Insurance Europe i Leaseurope.
„Data Act” to odpowiedź na realny problem strukturalnej nierówności w dostępie do danych. Bez niego niezależne warsztaty, cały niezależny rynek motoryzacyjny, a także firmy leasingowe czy ubezpieczyciele pozostają w cieniu producentów pojazdów, którzy jako jedyni mają pełen dostęp do informacji generowanych przez samochody.podkreśla Tomasz Bęben, prezes SDCM, członek zarządu FIGIEFA oraz CLEPA.