1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Osobno dla leasingu, osobno dla wykupu
Komentarze ekspertów

Osobno dla leasingu, osobno dla wykupu

2 min

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Wykup samochodu z leasingu jest od strony podatkowej transakcją odrębną od samego leasingu, a w związku z tym limit kosztów uzyskania przychodu w kwocie 150 000 zł powinien być liczony osobno dla leasingu (opłaty wstępnej oraz rat) oraz osobno dla wykupu.
Zobacz także Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Umowa leasingu – wyczekiwana zmiana coraz bliżej Trudna droga transportu przyszłości
false ©

W jednym z ostatnich wyroków Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (rozpoznający skargę na interpretację indywidualną podatnika) podkreślił, że kwoty opłaty końcowej, dotyczącej ewentualnego wykupu samochodu osobowego po zakończeniu umowy leasingu nie wlicza się do kwoty limitowanych opłat wynikających z zawartej umowy leasingu operacyjnego.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych podatnikom przysługują dwa limity odnoszące się do jednej kwoty 150 000 zł w odniesieniu do zawartej umowy leasingu operacyjnego tj. jeden dotyczący opłat wynikających z umowy leasingu, a drugi dotyczący ewentualnych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych po wykupie przedmiotu umowy leasingu operacyjnego. W przypadku drugiego limitu należy pamiętać o uwzględnieniu wartości wykupu leasingowanego samochodu. 

Zgodnie bowiem z przepisami prawa podatkowego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według ustawowych zasad, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę 150 000 zł. Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. 

Zdaniem Sądu, przyjęcie odmiennego stanowiska byłoby nielogiczne i nierealne. Posługując się przykładem, sąd wskazał, że odmienna wykładnia prowadziłaby do paradoksalnej sytuacji, gdy podatnik nabyłby samochód o wartości 200 000 zł i stosował wówczas dwa limity (czyli sumarycznie kwotę 300 000 zł). Przyjęcie takiej wykładni w żadnym stopniu nie wynika z obowiązujących przepisów prawa materialnego. 

Jak wynika z orzecznictwa, które odnosi się do wykładni językowej przepisów, limit 150 000 zł powinien być naliczony osobno dla transakcji wykupu samochodu i osobno dla samego leasingu. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#1
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#3
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów