
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
3 min
Europejski przemysł motoryzacyjny, odpowiadający za 7% PKB Unii Europejskiej i zatrudniający bezpośrednio i pośrednio około 13,8 miliona osób, stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami. Podczas konferencji prasowej w dniu 5 marca 2025 roku komisarz Apostolos Tzitzikostas zaprezentował długo oczekiwany plan działań, który ma nie tylko chronić, ale także wzmocnić pozycję europejskich producentów samochodów, dostawców i powiązanych sektorów usługowych w globalnej konkurencji.
„Dla Europejczyków przemysł motoryzacyjny jest częścią naszej historii i powodem do dumy, ale dziś jest zagrożony" – podkreślił komisarz Tzitzikostas, wskazując na problemy takie jak zakłócenia w łańcuchach dostaw, wysokie koszty energii, braki kadrowe oraz rosnący protekcjonizm. Szczególnie niepokojącym zjawiskiem jest pozostawanie europejskich firm w tyle w zakresie kluczowych technologii strategicznych, w tym akumulatorów, oprogramowania i systemów autonomicznej jazdy.
Plan działania koncentruje się na pięciu przełomowych obszarach: innowacjach i cyfryzacji, czystej mobilności, konkurencyjności i odporności łańcucha dostaw, rozwoju umiejętności oraz zapewnieniu równych szans na rynku międzynarodowym. Dla realizacji tych ambitnych celów Komisja Europejska przeznacza znaczące środki finansowe, w tym m.in.: do 50 mld euro w ramach programu InvestEU na czyste technologie i mobilność, 1,8 mld euro z funduszu innowacyjnego na produkcję baterii oraz 1 mld euro z programu „Horyzont Europa" na rozwijanie technologii pojazdów połączonych, autonomicznych oraz baterii i 570 mln euro w ramach Instrumentu na rzecz Infrastruktury Paliw Alternatywnych na punkty ładowania, ze szczególnym uwzględnieniem samochodów ciężarowych.
Komisarz Tzitzikostas zapowiedział także pragmatyczne podejście do regulacji dotyczących emisji CO2. Chociaż same normy emisji CO2 (na 2035 rok – przyp. red.) pozostają niezmienione, to producenci samochodów otrzymają większą elastyczność w ich spełnianiu. Zamiast corocznego zapewniania zgodności, przedsiębiorstwa będą miały wyjątkowo trzy lata – łącznie 2025, 2026 i 2027 – na osiągnięcie wyznaczonych celów. Ponadto przegląd przepisów dotyczących norm emisji CO2 zostanie przyspieszony i odbędzie się już w trzecim i czwartym kwartale 2025 roku, a nie jak planowano wcześniej w 2026 roku.
Szczególną uwagę w planie poświęcono kwestii baterii, które stanowią 30-40 proc. wartości typowego samochodu elektrycznego i są kluczowym czynnikiem wpływającym na tworzenie miejsc pracy i konkurencyjność gospodarczą. „Aby konkurować, Europa potrzebuje własnych dostaw. To oznacza, że musimy produkować je sami" – podkreślił komisarz, dodając, że oprócz wsparcia finansowego rozważane jest wprowadzenie europejskich wymogów dotyczących zawartości lokalnych komponentów w bateriach sprzedawanych na rynku UE.
Plan uwzględnia również wymiar społeczny transformacji sektora motoryzacyjnego. Europejskie Obserwatorium Sprawiedliwej Transformacji będzie monitorować trendy zatrudnienia w całym łańcuchu wartości, przewidywać zagrożenia i planować ukierunkowane wsparcie. Komisja zapowiada także aktualizację Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwolnionych Pracowników, który w przyszłości ma również wspierać firmy w procesie restrukturyzacji, aby zmniejszyć ryzyko zwolnień.
"Podjęcie właściwych decyzji już teraz, wykorzystanie szans i zdecydowane stawienie czoła wyzwaniom stworzy przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, która będzie równie imponująca jak jego przeszłość" – podsumował komisarz Tzitzikostas, zapowiadając dalszą współpracę ze wszystkimi zainteresowanymi stronami na rzecz bardziej odpornego, konkurencyjnego i zrównoważonego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów