1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. AI zmienia motoryzację. Polska nie może zostać w tyle
Komentarze ekspertów

AI zmienia motoryzację. Polska nie może zostać w tyle

1 min

Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM): Uproszczenie przepisów o AI to byłby krok w dobrą stronę, ale potrzebujemy realnego wsparcia, nie ogólników.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych

Uproszczenie przez Unię Europejską regulacji dotyczących sztucznej inteligencji byłoby pozytywnym sygnałem, jednak kluczowe będzie, by nie skończyło się na pustych hasłach. Polska, dzięki silnemu sektorowi IT i rozbudowanemu zapleczu przemysłowemu, ma wyjątkową okazję, by odegrać istotną rolę w cyfrowej transformacji motoryzacji. Warunkiem jest jednak stworzenie spójnego ekosystemu łączącego przemysł, naukę i młode firmy technologiczne.

false ©SDCM
© SDCM

Nowe przepisy powinny wspierać nie tylko korporacje, ale także mniejsze podmioty, które często są źródłem prawdziwych innowacji. Równie ważne będą inwestycje w infrastrukturę danych i edge computing – czyli przetwarzanie danych bliżej źródła ich powstawania, np. w pojeździe, a nie w chmurze – bez których rozwój inteligentnych aut nie wyjdzie poza fazę koncepcji. To odpowiedni moment, by Polska aktywnie włączyła się w kształtowanie unijnej polityki technologicznej, zamiast jedynie dostosowywać się do decyzji innych państw.

Źródło: informacja prasowa SDCM

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#2
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#3
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów