1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Cła wciąż obciążają motoryzację
Komentarze ekspertów

Cła wciąż obciążają motoryzację

1 min

Hildegard Müller, prezeska VDA, Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Niemiec: Cło USA w wysokości 15 proc. nadal będzie rocznie kosztować niemiecki przemysł motoryzacyjny miliardy euro – i to w samym środku transformacji.
Zobacz także Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych Niepewna przyszłość branży motoryzacyjnej w obliczu wojny celnej Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku

Dobrze, że przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen i prezydent USA Donald Trump ogłosili ramowe porozumienie, dzięki czemu udało się uniknąć dalszej eskalacji sporu handlowego. Teraz kluczowe będzie to, jak konkretne będą zapisy tego porozumienia i na ile okaże się ono trwałe. Ale jedno jest już dziś jasne: amerykańskie cło w wysokości 15 procent – obejmujące również produkty motoryzacyjne – nadal będzie kosztować niemiecki przemysł motoryzacyjny miliardy euro rocznie i stanowić dodatkowe obciążenie w trakcie głębokiej transformacji branży.

false ©VDA
© VDA

W kontekście zapowiedzianych zobowiązań inwestycyjnych w USA, których szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione, tym bardziej pilne staje się zadanie dla Unii Europejskiej: stworzenie takich warunków ramowych, które uczynią Europę ponownie konkurencyjną i atrakcyjną dla inwestorów i przemysłu. Tylko wtedy uda się utrzymać znaczenie kontynentu jako lokalizacji przemysłowej w globalnej gospodarce.

Ogromne znaczenie ma również odbudowa sprawnie działających łańcuchów dostaw, które zostały zakłócone i ograniczone w wyniku konfliktu celnego. Tym bardziej potrzebne są rozwiązania systemowe dla regionu Ameryki Północnej – USA, Meksyku i Kanady – w ramach porozumienia USMCA. To szczególnie istotne dla przemysłu dostawców, który w wysokim stopniu zależy od przewidywalnych i zintegrowanych procesów transgranicznych.

Źródło: VDA

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

KSeF w branży motoryzacyjnej#1
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#2
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów