Hildegard Müller, prezeska VDA, Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Niemiec: Cło USA w wysokości 15 proc. nadal będzie rocznie kosztować niemiecki przemysł motoryzacyjny miliardy euro – i to w samym środku transformacji.Dobrze, że przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen i prezydent USA Donald Trump ogłosili ramowe porozumienie, dzięki czemu udało się uniknąć dalszej eskalacji sporu handlowego. Teraz kluczowe będzie to, jak konkretne będą zapisy tego porozumienia i na ile okaże się ono trwałe. Ale jedno jest już dziś jasne: amerykańskie cło w wysokości 15 procent – obejmujące również produkty motoryzacyjne – nadal będzie kosztować niemiecki przemysł motoryzacyjny miliardy euro rocznie i stanowić dodatkowe obciążenie w trakcie głębokiej transformacji branży.
false

© VDAW kontekście zapowiedzianych zobowiązań inwestycyjnych w USA, których szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione, tym bardziej pilne staje się zadanie dla Unii Europejskiej: stworzenie takich warunków ramowych, które uczynią Europę ponownie konkurencyjną i atrakcyjną dla inwestorów i przemysłu. Tylko wtedy uda się utrzymać znaczenie kontynentu jako lokalizacji przemysłowej w globalnej gospodarce.
Ogromne znaczenie ma również odbudowa sprawnie działających łańcuchów dostaw, które zostały zakłócone i ograniczone w wyniku konfliktu celnego. Tym bardziej potrzebne są rozwiązania systemowe dla regionu Ameryki Północnej – USA, Meksyku i Kanady – w ramach porozumienia USMCA. To szczególnie istotne dla przemysłu dostawców, który w wysokim stopniu zależy od przewidywalnych i zintegrowanych procesów transgranicznych.
Źródło: VDA