1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Cła wciąż obciążają motoryzację
Komentarze ekspertów

Cła wciąż obciążają motoryzację

1 min

Hildegard Müller, prezeska VDA, Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Niemiec: Cło USA w wysokości 15 proc. nadal będzie rocznie kosztować niemiecki przemysł motoryzacyjny miliardy euro – i to w samym środku transformacji.
Zobacz także Nowe wyzwania dla producentów aut w obliczu zmian celnych Niepewna przyszłość branży motoryzacyjnej w obliczu wojny celnej Cła USA uderzają w europejską motoryzację – Polska też na celowniku

Dobrze, że przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen i prezydent USA Donald Trump ogłosili ramowe porozumienie, dzięki czemu udało się uniknąć dalszej eskalacji sporu handlowego. Teraz kluczowe będzie to, jak konkretne będą zapisy tego porozumienia i na ile okaże się ono trwałe. Ale jedno jest już dziś jasne: amerykańskie cło w wysokości 15 procent – obejmujące również produkty motoryzacyjne – nadal będzie kosztować niemiecki przemysł motoryzacyjny miliardy euro rocznie i stanowić dodatkowe obciążenie w trakcie głębokiej transformacji branży.

false ©VDA
© VDA

W kontekście zapowiedzianych zobowiązań inwestycyjnych w USA, których szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione, tym bardziej pilne staje się zadanie dla Unii Europejskiej: stworzenie takich warunków ramowych, które uczynią Europę ponownie konkurencyjną i atrakcyjną dla inwestorów i przemysłu. Tylko wtedy uda się utrzymać znaczenie kontynentu jako lokalizacji przemysłowej w globalnej gospodarce.

Ogromne znaczenie ma również odbudowa sprawnie działających łańcuchów dostaw, które zostały zakłócone i ograniczone w wyniku konfliktu celnego. Tym bardziej potrzebne są rozwiązania systemowe dla regionu Ameryki Północnej – USA, Meksyku i Kanady – w ramach porozumienia USMCA. To szczególnie istotne dla przemysłu dostawców, który w wysokim stopniu zależy od przewidywalnych i zintegrowanych procesów transgranicznych.

Źródło: VDA

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nadchodzi czas microcarów#1
Przeczytaj

Nadchodzi czas microcarów

Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride, ekspert mikromobilności: Jesień 2025 roku to moment wyraźnego zwrotu w europejskiej motoryzacji. Przez lata miasta coraz bardziej się korkowały, a samochody rosły, stawały się cięższe i droższe, coraz słabiej odpowiadając na realne potrzeby i możliwości przeciętnych użytkowników. Dziś, gdy Komisja Europejska zapowiada inicjatywę „Small Affordable Cars”, a kierowcy coraz głośniej artykułują swoje oczekiwania, widać, że dotychczasowy model mobilności się wyczerpał. Lekkie pojazdy elektryczne przestają być niszą i zaczynają stanowić realną odpowiedź na problemy europejskich miast.

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#3
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów