1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Brak dopłat do leasingu EV odczują wszyscy
Komentarze ekspertów

Brak dopłat do leasingu EV odczują wszyscy

2 min

Michał Markiewicz, dyrektor ds. rozwoju biznesu w PKO Leasing, ekspert Związku Polskiego Leasingu: Wyczerpanie środków w programie „Mój elektryk” może wpłynąć na potencjalne decyzje zakupowe klientów, którzy rozważają zakup samochodu elektrycznego. To przesunięcie w czasie decyzji zakupowej, będzie wyraźnie odczuwalne przez wszystkie strony zaangażowane w proces dystrybucji i finansowania pojazdów: producentów, dealerów, finansujących. Samochody, które pozostają obecnie na stockach dealerskich mogą sprzedawać się dużo trudniej, a z początkiem roku dotknie je problem „poprzedniego rocznika”.
Zobacz także Nadchodzi czas microcarów Neutralność technologiczna nie rozwiąże problemów motoryzacji Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś
false ©

Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na najważniejszą, pod względem biznesowym, część komunikatu wystosowanego przez NFOŚiGW – wyczerpanie środków w programie „Mój elektryk” nie oznacza, że pojazdy zarejestrowane w II połowie 2024 roku. nie będą mogły być objęte dofinansowaniem. Intepretując tę informację, należy przyjąć, że wnioski o dotację nie będą składane na etapie zawierania umowy leasingowej, a najwcześniej na początku 2025 roku.

Oczywiście ma to swoje konsekwencje – może wpłynąć na potencjalne decyzje zakupowe klientów, którzy rozważają zakup samochodu elektrycznego. To przesunięcie w czasie decyzji zakupowej, będzie wyraźnie odczuwalne przez wszystkie strony zaangażowane w proces dystrybucji i finansowania pojazdów: producentów, dealerów, finansujących. Samochody, które pozostają obecnie na stockach dealerskich mogą sprzedawać się dużo trudniej, a z początkiem roku dotknie je problem „poprzedniego rocznika”. 

Dużym wyzwaniem dla branży jest niestabilność i niepewność otoczenia biznesowego w perspektywie długoterminowej, co przekłada się na ograniczone zaufanie do wartości rezydualnej samochodów elektrycznych. Jakiekolwiek ruchy ograniczające popyt z całą pewnością nie pomagają w stabilizowaniu sytuacji. Pozostaje liczyć na to, że decyzje podjęte dziś, nie będą istotnie rzutować na rozwój elektromobilności w Polsce. Wiele jednak zależy od tego jak szybko i w jakiej odsłonie zostanie wznowiony program „Mój elektryk”.

Źródło: ZPL

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026#2
Przeczytaj

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026

Michał Goj, Partner w Zespole Postępowań Podatkowych i Sądowych w Dziale Doradztwa Podatkowego, EY Polska: Od stycznia wchodzą w życie nowe limity kosztowe w podatkach dochodowych uzależnione od emisji CO2. Zmieniające się zasady amortyzacji i leasingu będą na pewno wyzwaniem zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i dla zarządzających flotami, którzy powinni zrewidować dotychczasowe polityki i ocenić czy wymagają one dostosowania do nowego elementu krajobrazu podatkowego.

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie#3
Przeczytaj

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie

Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR: Komisja Europejska zaproponowała odejście od wymogu 100% redukcji emisji CO₂ dla nowych samochodów i dostawczych od 2035 r. na rzecz redukcji na poziomie 90% względem 2021 r.. Oznacza to faktyczne złagodzenie zakazu sprzedaży aut spalinowych i największy odwrót od dotychczasowej polityki klimatycznej UE w ostatnich pięciu latach.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów