
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
2 min
Komisja Europejska wydała zgodę na rewizję Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wniosek w tej sprawie polski rząd wystosował do Komisji 30 kwietnia 2024 roku. Teraz jeszcze decyzję Komisji w sprawie polskiego KPO musi w ciągu czterech tygodni przyjąć Rada Unii Europejskiej. Jak poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, na 16 lipca br. planowane jest przyjęcie zmienionej decyzji wykonawczej przez Radę do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN).
Publikacja decyzji nastąpi jeden-trzy dni po jej podjęciu i to zakończy proces rewizji. - Po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie polski plan odbudowy wyniósłby 59,8 mld euro, na co składałoby się 34,5 mld euro w pożyczkach i 25,3 mld euro w dotacjach. Plan będzie zawierał 322 kamienie milowe i cele, obejmujące 55 reform i 56 inwestycji – stwierdziła Komisja Europejska.
„Jest akceptacja Komisji dla rewizji KPO. To największa w historii zmiana Planu Odbudowy dokonana przez którykolwiek kraj członkowski. Negocjacje i decyzje przeprowadziliśmy w rekordowym tempie 2 miesięcy. Nadrabiamy czas! 2 i 3 wniosek o płatność już dla nowego KPO złożymy na koniec wakacji – pochwaliła się na platformie X, Katarzyna Pełczyńska- Nałęcz, minister Funduszy i Polityki Regionalnej.
Dzięki lipcowej decyzji Komisji Europejskiej nie będzie (zawartego wcześniej w KPO) obowiązku wprowadzenia w Polsce podatku od samochodów spalinowych. W zamian jednak polski rząd, w ramach środków dostępnych w KPO, zobowiązał się do udzielania finansowej pomocy w nabyciu nowych i używanych pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł
Paweł Janas
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów