Nowe regulacje „Prawa o ruchu drogowym” porządkują między innymi zasady korzystania z buspasów, wprowadzają zmiany dla młodych i zawodowych kierowców oraz ułatwiają poruszanie się pojazdami uprzywilejowanymi i zeroemisyjnymi. Pakiet zmian obejmuje osiem ustaw i wchodzi w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia.Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę z 17 października 2025 r., która znacząco modyfikuje prawo o ruchu drogowym oraz kilka innych ustaw. W informacji na stronie internetowej prezydenta podkreślono, że celem zmian jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie mobilności młodych osób oraz ograniczenie deficytu kierowców zawodowych, a przy tym zachowanie zgodności z prawem Unii Europejskiej. Nowelizacja wprowadza korekty w ośmiu ustawach, obejmując zarówno przepisy dotyczące najmłodszych uczestników ruchu, jak i kierowców z wieloletnim doświadczeniem.
false

© AIMłodzi na hulajnogach tylko w kasku
Jedną z kluczowych zmian jest rozszerzenie obowiązku jazdy w kasku. Osoby poniżej 16. roku życia, poruszające się rowerem, rowerem elektrycznym i hulajnogą elektryczną lub innym urządzeniem transportu osobistego, będą musiały używać kasku spełniającego określone normy techniczne. Nowe regulacje dotyczą także najmłodszych pasażerów – dzieci do 7. roku życia będzie można przewozić na rowerze wyłącznie w kasku oraz w dodatkowym siodełku lub foteliku przystosowanym do bezpiecznej jazdy. Ustawa wprowadza również zakaz kierowania hulajnogą elektryczną przez dzieci poniżej 13 lat na drogach publicznych; wyjątek dotyczy stref zamieszkania, gdzie młodsi użytkownicy będą mogli poruszać się hulajnogą wyłącznie pod opieką dorosłego.
Elektryki z buspasami do końca 2027 roku
Nowe przepisy przewidują też zmiany dotyczące pojazdów uprzywilejowanych i zeroemisyjnych. Zespoły ratownictwa medycznego zyskają możliwość korzystania z pasów autobusowych wyznaczonych przez zarządcę drogi, co ma usprawnić ich dojazd do pacjentów. Ustawa przedłuża również do 31 grudnia 2027 r. - obowiązującą dotychczas do końca bieżącego o roku - możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy całkowicie elektryczne oraz wodorowe.
Szybciej stracisz prawo jazdy, szybciej je zdobędziesz
Nowelizacja zaostrza także przepisy wobec kierowców pojazdów silnikowych. Wprowadza nową przesłankę zatrzymania prawa jazdy – przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza terenem zabudowanym. Zmienią się także zasady okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskują prawo jazdy kategorii B. Nowe regulacje mają lepiej przygotować młodych kierowców do samodzielnej jazdy i ograniczyć ryzyko wypadków w pierwszych latach prowadzenia pojazdu. Jednocześnie ustawa umożliwia wcześniejsze zdobycie uprawnień – prawo jazdy kat. B będzie można uzyskać już w wieku 17 lat, jeśli osoba ubiegająca się o nie ma pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. To rozwiązanie ma ułatwić młodym osobom zdobycie doświadczenia za kierownicą pod nadzorem dorosłych, zanim osiągną pełnoletniość.
Łatwiejszy start dla kierowców zawodowych
Istotną częścią zmian są przepisy dotyczące kierowców zawodowych. Ustawa obniża minimalny wiek dla osób prowadzących pojazdy wymagające prawa jazdy kategorii D, D+E, D1 i D1+E na terenie Polski. Minimalny wiek został obniżony z 21 lat do 18 lat, co ma ułatwić dostęp do zawodu kierowcy i zmniejszyć deficyt w branży transportowej. Ponadto wprowadza możliwość prowadzenia szkoleń kierowców przez branżowe centra umiejętności, co ma ułatwić dostęp do zawodu i zmniejszyć deficyty kadrowe w transporcie.
Zmiany w nadzorze i centralnej ewidencji kierowców
Kolejne modyfikacje dotyczą administracji i kwestii technicznych. Ustawa doprecyzowuje zakres danych gromadzonych w centralnej ewidencji kierowców i poszerza skład Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o przedstawiciela Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Jednocześnie ujednolica i rozszerza uprawnienia starostów w zakresie zatrzymywania oraz cofania uprawnień do kierowania pojazdami.
Nowe przepisy dla pojazdów rolniczych i wojskowych
Zmiany obejmują również przepisy dotyczące pojazdów rolniczych i wojskowych. Zwiększono dopuszczalną prędkość ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h, niezależnie od tego, czy poruszają się z przyczepą. Z kolei kolumny wojskowe będą mogły liczyć do 10 pojazdów bez konieczności uzyskiwania specjalnego zezwolenia na przejazd – dotychczas limit wynosił 5 pojazdów.
Większość przepisów wejdzie w życie po trzech miesiącach od dnia ogłoszenia, choć niektóre z nich mogą obowiązywać w innych terminach zgodnie z wyjątkami przewidzianymi w ustawie.