
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
2 min
Jak poinformowała agencja Reuters, administracja prezydenta Donalda Trumpa ogłosiła, że od wtorku zacznie ograniczać wpływ ceł na sektor motoryzacyjny, łagodząc opłaty nakładane na zagraniczne części montowane w pojazdach produkowanych w USA. Zmiany mają również zapobiec nakładaniu się nowych taryf na te już obowiązujące, takie jak cła na stal i aluminium. Rząd planuje także zwroty wcześniej uiszczonych opłat, co potwierdził urzędnik Białego Domu.
Sekretarz handlu Howard Lutnick określił porozumienie jako sukces strategii handlowej Trumpa, który „nagradza firmy inwestujące w krajową produkcję” i oferuje „czas na dostosowanie się” tym, które planują takie inwestycje w przyszłości. Decyzja zbiega się z wizytą Trumpa w Michigan – stanie kluczowym dla przemysłu motoryzacyjnego i siedzibie tzw. Wielkiej Trójki: General Motors, Forda i Stellantis.
Zmiany zostały pozytywnie przyjęte przez producentów samochodów. Szefowa GM Mary Barra oceniła, że działania prezydenta „wyrównują szanse konkurencyjne” i umożliwiają większe inwestycje w USA. Z kolei CEO Forda Jim Farley stwierdził, że decyzja „złagodzi skutki ceł dla producentów, dostawców i konsumentów”.
Tydzień wcześniej koalicja organizacji branżowych ostrzegała, że planowane 25-procentowe cła na importowane części mogłyby wywołać poważne zakłócenia w łańcuchach dostaw, podnieść ceny aut i zagrozić rentowności wielu firm. W liście skierowanym do kluczowych członków administracji, reprezentanci GM, Toyoty, Volkswagena i Hyundaia podkreślali, że wiele dostawców już teraz boryka się z trudnościami i może nie przetrwać gwałtownych zmian. Przestoje produkcyjne, zwolnienia i bankructwa mogłyby – jak ostrzegali – sparaliżować cały sektor.
Decyzja Trumpa to wyraźny sygnał złagodzenia jego dotąd twardej polityki celnej, która wcześniej wprowadziła niepokój na rynkach finansowych i wśród przedsiębiorców.
Źródło: Reuters
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów