1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Amerykańskie pick-upy groźne dla Europy?
Wiadomości

Amerykańskie pick-upy groźne dla Europy?

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Nowa umowa handlowa UE–USA może sprowadzić na europejskie drogi więcej ogromnych pick-upów, które stwarzają wyższe ryzyko wypadków i emitują znacznie więcej CO₂ niż europejskie pojazdy – alarmuje organizacja Transport & Environment (T&E).
Zobacz także Czy cła na europejskie samochody sprzedawane w USA będą niższe już od pierwszego sierpnia? Tesla pod ostrzałem: pozew zbiorowy za obietnice autonomii Zachęty zamiast nakazów. Jak pobudzić rynek firmowych aut zeroemisyjnych?


Porozumienie handlowe UE–USA przewiduje wzajemne uznawanie standardów samochodowych, co otwiera drogę do łatwiejszego importu amerykańskich SUV-ów i pick-upów do Europy. Przedstawiciele organizacji Transport & Environment (T&E), ostrzegają, że dopuszczenie pojazdów, które nie spełniają europejskich wymogów bezpieczeństwa, może kosztować życie wielu pieszych i rowerzystów.

false ©T&E
© T&E

W 2024 roku w UE sprzedano już 7 000 amerykańskich SUV-ów, z czego niemal 5 200 stanowiły pick-upy RAM. Te pojazdy charakteryzują się bardzo wysokimi maskami – około 130 cm – które utrudniają kierowcom dostrzeżenie dzieci stojących przed autem. Dodatkowo ich emisje CO₂ są średnio trzykrotnie wyższe niż w nowych samochodach osobowych i prawie dwukrotnie wyższe niż w nowych vanach.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

W USA wzrost liczby dużych pick-upów wiąże się z dramatycznym wzrostem śmiertelności pieszych – dziś jest ona trzykrotnie wyższa niż w UE. Specjaliści z Transport & Environment podkreślają, że masowy napływ podobnych pojazdów do Europy może znacząco zwiększyć ryzyko wypadków.

Umowa handlowa obniży także cenę RAM-ów w UE średnio o 6 000 euro, co dodatkowo zachęci do ich importu. Dotychczas wprowadzano je na rynek głównie dzięki przepisowi o Indywidualnym Dopuszczeniu Pojazdu (IVA), który był przeznaczony do niszowych zastosowań, a teraz jest masowo wykorzystywany przez niektóre niemieckie i holenderskie jednostki homologacyjne.

Komisja Europejska planowała wprowadzenie przepisów ograniczających import takich pojazdów i dostosowujących je do europejskich norm bezpieczeństwa i emisji spalin. Nowa umowa handlowa stawia jednak pod znakiem zapytania skuteczność tych działań.

Według przedstawicieli T&E unijne standardy bezpieczeństwa, obejmujące m.in. automatyczne hamowanie awaryjne czy przypomnienia o pasach, znacznie lepiej chronią pieszych niż standardy amerykańskie.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów