Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły porozumienie w sprawie nowych regulacji dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym w motoryzacji. Przepisy obejmą cały cykl życia pojazdu – od projektu po zagospodarowanie aut wycofanych z eksploatacji.Zgodnie z uzgodnionym projektem wszystkie nowe pojazdy mają być projektowane w sposób ułatwiający demontaż części i komponentów przez autoryzowane stacje przetwarzania, tak aby mogły one trafić do ponownego użycia lub recyklingu.
Obowiązkowy recykling w nowych pojazdach
Wprowadzono wiążące cele dotyczące wykorzystania tworzyw sztucznych z recyklingu. Każdy nowy typ pojazdu będzie musiał zawierać:
• 15% plastiku z recyklingu w ciągu sześciu lat od wejścia przepisów w życie,
• 25% w ciągu dziesięciu lat.
Co najmniej 20% tych poziomów ma pochodzić z tzw. zamkniętej pętli, czyli z materiałów odzyskanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji lub z części demontowanych w trakcie użytkowania. Komisja Europejska zaproponuje również – po analizach wykonalności – cele dla stali i aluminium z recyklingu.
false

© AIWiększa odpowiedzialność producentów i ostrzejsza kontrola
Po trzech latach od wejścia regulacji w życie producenci zostaną objęci rozszerzoną odpowiedzialnością i będą musieli pokrywać koszty zbiórki oraz przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV). Przepisy wprowadzają także obowiązek usuwania określonych części, płynów i substancji niebezpiecznych przed rozdrabnianiem pojazdów oraz zobowiązują państwa członkowskie do skuteczniejszej kontroli rynku.
Eksport ELV pod ścisłym nadzorem
Nowe regulacje przewidują zakaz eksportu pojazdów nienadających się do ruchu drogowego, który zacznie obowiązywać pięć lat po wejściu przepisów w życie. Doprecyzowano również kryteria uznawania pojazdu za ELV oraz wymagania dokumentacyjne dla organów celnych.
Skala rynku
W 2023 roku w UE wyprodukowano 14,8 mln pojazdów, a zarejestrowano 12,4 mln. Po europejskich drogach porusza się 285,6 mln pojazdów, z czego około 6,5 mln rocznie trafia do kategorii pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Nowe przepisy wymagają jeszcze formalnej akceptacji Parlamentu Europejskiego i Rady UE.
Źródło: Parlament Europejski