1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Best Global Brands 2025: Toyota ponownie pierwsza, Tesla z drastycznym spadkiem
Wiadomości

Best Global Brands 2025: Toyota ponownie pierwsza, Tesla z drastycznym spadkiem

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Tegoroczny ranking najcenniejszych marek na świecie - Best Global Brands 2025 - przygotowany tradycyjnie przez firmę Interbrand, przynosi ponowne zwycięstwo Toyoty w kategorii marek motoryzacyjnych, uwidacznia kłopoty europejskich producentów oraz wielki spadek wartości Tesli.
Zobacz także Nowe technologie zmieniają rynek pracy w motoryzacji, ale brakuje specjalistów Toyoty RAV4 na służbie w podkarpackiej policji Tesla z mieszanymi wynikami w Europie

Prestiżowy ranking Best Global Brands od 26 lat określa rynkową wartość największych, globalnych firm na świecie. Wśród nich jest spore grono marek motoryzacyjnych, a już od 22 lat przewodzi im Toyota. Nie inaczej było w zestawieniu za rok 2025. W ogólnym rankingu, identycznie jak przed rokiem, Japończycy zostali sklasyfikowani na szóstej pozycji, a wśród producentów samochodów byli bezkonkurencyjni z wyceną 74,2 miliarda dolarów, co było wynikiem o 2% większym niż w poprzednim roku. Ten wzrost jest jednak znacznie mniejszy niż w 2024 roku, kiedy wyniósł rok do roku 13% i była to wtedy największa zmiana na plus spośród firm plasujących się w czołowej dziesiątce zestawienia.

false ©ACEA
© ACEA

Warto zwrócić uwagę, że w najnowszym rankingu za 2025 rok odzwierciedla się m.in. słabnąca pozycja europejskich koncernów motoryzacyjnych, które zmagają się z konsekwencjami ekspansji chińskich graczy na Starym Kontynencie, spadkami sprzedaży w Chinach czy cłami wprowadzonymi przez Donalda Trumpa. Znajdujący się w rankingu cztery miejsca za Japończykami Mercedes (rok temu zajmujący ósme miejsce) wyceniono na 50,1 mld USD, co jest wynikiem o 15% mniejszym w stosunku do roku ubiegłego. Kolejna europejska firma z branży motoryzacyjnej – BMW - znalazła się na 14. miejscu. Wartość niemieckiego koncernu motoryzacyjnego Interbrand wycenił na 46,8 mld USD (spadek o 10% r/r).

Nie tylko jednak europejskie firmy poniosły dotkliwe straty. Kolejna w motoryzacyjnym zestawieniu amerykańska Tesla ucierpiała poważnie w wyniku drastycznych spadków sprzedaży na wielu rynkach, co z kolei było efektem zarówno rosnącej na całym świecie pozycji chińskich producentów aut elektrycznych (takich jak BYD) czy kontrowersyjnych, politycznych wypowiedzi właściciela marki Elona Muska. To wszystko przyniosło spadek firmy w rankingu z 12. pozycji w ubiegłym roku na miejsce 25. Co więcej, tegoroczna wycena Tesli w wysokości 29,5 mld dolarów oznacza spadek w stosunku do ubiegłego roku aż o 35%

W pierwszej setce najbardziej wartościowych firm z branży motoryzacyjnej (nie tylko europejskiej) nie zabrakło kolejnych firm notujących spadki w stosunku do roku 2024. Miejsce 29. zajęła Honda (wartość firmy oszacowano na 24,8 mld USD, spadek o 7%). Kolejne miejsca w moto-rankingu zajęły: Hyundai (poz. 30, wartość – 24,6 mld USD, plus 7%), Audi (poz. 52, 15,4 mld USD, minus 11%), Ferrari (poz. 54, 15,4 mld USD, plus 17%), Volkswagen (poz. 56, 15,0 mld USD, minus 9%), Porsche (poz. 57, 15,0 mld USD, minus 14%), Nissan (poz.82, 9,4 mld USD, minus 33%), Kia (poz.89, 8,5 mld USD, plus 5%), BYD (poz. 90, 8,1 mld USD, ten chiński producent pojawił się w rankingu po raz pierwszy) i na 97. Pozycji - Range Rover (7,2 mld USD, plus 9%).

W klasyfikacji generalnej Best Global Brands pierwsze pięć miejsce w rankingu zajęły: Apple (poz.1, wartość – 470,9 mld USD, minus 4%), Microsoft (poz. 2, 388,5 mld USD, plus 10%), Amazon (poz. 3, 319,9 mld USD, plus 7%), Google (poz. 4, 317,1 mld USD, plus 9%) oraz Samsung (poz. 5, 90,5 mld USD, minus 10%).

Źródło danych: Interbrand

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów