Tegoroczny ranking najcenniejszych marek na świecie - Best Global Brands 2025 - przygotowany tradycyjnie przez firmę Interbrand, przynosi ponowne zwycięstwo Toyoty w kategorii marek motoryzacyjnych, uwidacznia kłopoty europejskich producentów oraz wielki spadek wartości Tesli.Prestiżowy ranking Best Global Brands od 26 lat określa rynkową wartość największych, globalnych firm na świecie. Wśród nich jest spore grono marek motoryzacyjnych, a już od 22 lat przewodzi im Toyota. Nie inaczej było w zestawieniu za rok 2025. W ogólnym rankingu, identycznie jak przed rokiem, Japończycy zostali sklasyfikowani na szóstej pozycji, a wśród producentów samochodów byli bezkonkurencyjni z wyceną 74,2 miliarda dolarów, co było wynikiem o 2% większym niż w poprzednim roku. Ten wzrost jest jednak znacznie mniejszy niż w 2024 roku, kiedy wyniósł rok do roku 13% i była to wtedy największa zmiana na plus spośród firm plasujących się w czołowej dziesiątce zestawienia.
false

© ACEAWarto zwrócić uwagę, że w najnowszym rankingu za 2025 rok odzwierciedla się m.in. słabnąca pozycja europejskich koncernów motoryzacyjnych, które zmagają się z konsekwencjami ekspansji chińskich graczy na Starym Kontynencie, spadkami sprzedaży w Chinach czy cłami wprowadzonymi przez Donalda Trumpa. Znajdujący się w rankingu cztery miejsca za Japończykami Mercedes (rok temu zajmujący ósme miejsce) wyceniono na 50,1 mld USD, co jest wynikiem o 15% mniejszym w stosunku do roku ubiegłego. Kolejna europejska firma z branży motoryzacyjnej – BMW - znalazła się na 14. miejscu. Wartość niemieckiego koncernu motoryzacyjnego Interbrand wycenił na 46,8 mld USD (spadek o 10% r/r).
Nie tylko jednak europejskie firmy poniosły dotkliwe straty. Kolejna w motoryzacyjnym zestawieniu amerykańska Tesla ucierpiała poważnie w wyniku drastycznych spadków sprzedaży na wielu rynkach, co z kolei było efektem zarówno rosnącej na całym świecie pozycji chińskich producentów aut elektrycznych (takich jak BYD) czy kontrowersyjnych, politycznych wypowiedzi właściciela marki Elona Muska. To wszystko przyniosło spadek firmy w rankingu z 12. pozycji w ubiegłym roku na miejsce 25. Co więcej, tegoroczna wycena Tesli w wysokości 29,5 mld dolarów oznacza spadek w stosunku do ubiegłego roku aż o 35%
W pierwszej setce najbardziej wartościowych firm z branży motoryzacyjnej (nie tylko europejskiej) nie zabrakło kolejnych firm notujących spadki w stosunku do roku 2024. Miejsce 29. zajęła Honda (wartość firmy oszacowano na 24,8 mld USD, spadek o 7%). Kolejne miejsca w moto-rankingu zajęły: Hyundai (poz. 30, wartość – 24,6 mld USD, plus 7%), Audi (poz. 52, 15,4 mld USD, minus 11%), Ferrari (poz. 54, 15,4 mld USD, plus 17%), Volkswagen (poz. 56, 15,0 mld USD, minus 9%), Porsche (poz. 57, 15,0 mld USD, minus 14%), Nissan (poz.82, 9,4 mld USD, minus 33%), Kia (poz.89, 8,5 mld USD, plus 5%), BYD (poz. 90, 8,1 mld USD, ten chiński producent pojawił się w rankingu po raz pierwszy) i na 97. Pozycji - Range Rover (7,2 mld USD, plus 9%).
W klasyfikacji generalnej Best Global Brands pierwsze pięć miejsce w rankingu zajęły: Apple (poz.1, wartość – 470,9 mld USD, minus 4%), Microsoft (poz. 2, 388,5 mld USD, plus 10%), Amazon (poz. 3, 319,9 mld USD, plus 7%), Google (poz. 4, 317,1 mld USD, plus 9%) oraz Samsung (poz. 5, 90,5 mld USD, minus 10%).
Źródło danych: Interbrand