
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
Pierwsze trzy miesiące 2025 roku upłynęły dla Grupy Sanok Rubber pod znakiem spadku popytu w branży motoryzacyjnej, która jeszcze rok temu odpowiadała za 59 proc. przychodów spółki. Obecnie udział tego segmentu zmniejszył się do 47 proc., głównie za sprawą spadku sprzedaży o 35,5 mln zł, czyli 17 proc. rdr. Zmienność rynku oraz ryzyko nowych barier handlowych pogłębiają niepewność w europejskim przemyśle motoryzacyjnym.
Mimo trudnego otoczenia makroekonomicznego Grupa Sanok Rubber odnotowała 4-procentowy wzrost przychodów ogółem, osiągając 357,4 mln zł. Na ten wynik duży wpływ miała konsolidacja przejętej w ubiegłym roku fińskiej Grupy Teknikum, która przyczyniła się do ponad dwukrotnego wzrostu przychodów w segmencie przemysłowym (+55 mln zł rdr).
EBITDA Grupy spadła o 6 proc. rdr (do 28,7 mln zł), a zysk netto obniżył się niemal o połowę (do 7,2 mln zł). Jak podkreśla zarząd, wyniki te są niższe od oczekiwań, jednak wciąż uznawane za solidne w obliczu spadku marż w budownictwie, mocnego złotego i wzrostu kosztów operacyjnych. Pomimo nakładów inwestycyjnych, w tym na przejęcie Teknikum i modernizację infrastruktury w Sanoku, firma poprawiła przepływy z działalności operacyjnej oraz obniżyła wskaźnik długu netto do EBITDA do poziomu 1,9.
Jak komentuje Piotr Szamburski, prezes zarządu Sanok Rubber, sektor motoryzacyjny przestał być przewidywalny. Dlatego firma planuje dalszą ekspansję poza tę branżę. Wśród nowych obszarów rozwoju szef spółki wskazuje m.in. na kolej, obronność i przemysł ciężki. Z kolei segment przemysłowy zanotował wzrost wyniku operacyjnego aż o 13,4 mln zł rdr, a segment mieszanek zwiększył rentowność o blisko 1 mln zł. Budownictwo, mimo spadku przychodów, nadal pozostaje istotnym elementem portfela firmy.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów