
Rejestracje nowych aut osobowych w Europie - ranking marek (sierpień 2025)
Za nami osiem miesięcy 2025 roku. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało ranking marek nowych samochodów osobowych.
Michał Hadyś
3 min
Na wstępie ważna uwaga: dane Stowarzyszenia ACEA nie uwzględniają w swoich statystykach wszystkich chińskich marek, w związku z czym wyniki rejestracji w podziale na kraje są o ok. 200 tysięcy aut większe niż w podziale na marki. W rankingach brakuje m.in. Chery (Omoda, Jaecoo, Ebro) czy BYD, których szybko przybywa na europejskich rynkach.
Niekwestionowanym liderem w Europie jest Volkswagen. Ponad 615 tys. aut daje mu 11% udziału w rynku, ale to nie wszystko. W ciągu roku niemiecki brand zwiększył swój udział w rynku o 0,7 p.p., co jest najwyższą wartością w zestawieniu. Drugie miejsce w rankingu zajmuje uwielbiana w Polsce Toyota (ponad 336 tys. szt.), ale jej wynik jest o 7,6% mniejszy niż rok wcześniej, a udział w rynku spadł o 0,5 p.p. Jeżeli taki trend się utrzyma, to na koniec roku miejsce wicelidera może zająć Skoda (obecnie 334 tys. aut), której rejestracje wzrosły o 7,2%, a udział w rynku jest o 0,4% większy niż przed rokiem.
BEV | Polska na tle Europy w 2025 roku - interaktywna mapa
Godny uwagi jest wynik francuskiej marki Renault, która odnotowała 11-procentowy wzrost rejestracji (do niemal 313 tys. szt.), zwiększając udział w rynku o 0,5 p.p. Na prawdziwą gwiazdę wyrasta Cupra - 126 tys. sprzedanych aut oznacza spektakularny wzrost wyniku o 45,9% i wzrost udziału rynkowego o 0,7 p.p.
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w maju 2025 roku
W statystykach Stowarzyszenia ACEA od 2023 roku figuruje koncern SAIC, niestety bez podziału na marki Maxus i MG. Na koniec maja chiński potentat miał niemal identyczną sprzedaż (126 tys. szt.) jak wspomniana Cupra czy Fiat, odnotowując bardzo wysoki wzrost o 29,3% i zwiększając udział w rynku o 0,5 p.p. Chery i BYD zapewne też rosną w podobnym tempie, ale tych marek ACEA nie ujawnia.
Są wygrani, są przegrani. Do drugiej grupy należy przede wszystkim Tesla. Amerykański producent, który błyskawicznie podbił Stary Kontynent, znalazł w tym roku tylko 75 tys. nabywców, o 37,1% mniej niż rok wcześniej. Spadek udziału rynkowego o 0,8 p.p. jest najbardziej drastyczny w Europie. Wspomniany Fiat stracił w tym czasie 0,6 p.p. udziału w rynku, minimalnie więcej niż SEAT (-0,6 p.p.), który ponosi konsekwencje rozwoju "bliźniaczej" marki Cupra.
Poza Lexusem (+16,0%) wszystkie marki japońskie odnotowały mniejszą sprzedaż niż przed rokiem. Największe straty odnotowały Mitsubishi (-31,2%), Suzuki (-16,7%) oraz Mazda (-11,1%). W grupie marek Stellantisa najlepiej radzi sobie Peugeot (ponad 302 tys. aut), ze wzrostem sprzedaży o 5,0% oraz większym udziałem rynkowym o 0,2%. Bezkonkurencyjnym liderem w segmencie premium jest natomiast BMW (330 tys. szt.), z przewagą rzędu około 60 tys. sztuk nad Mercedesem czy Audi.
Ranking marek z możliwością filtrowania zawiera poniższa tabela.
Za nami osiem miesięcy 2025 roku. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało ranking marek nowych samochodów osobowych.
Na podstawie danych udostępnionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) analitycy IBRM Samar przygotowali zestawienie, które pokazuje udziały nowych osobowych samochodów elektrycznych (BEV) w rynkach poszczególnych krajów europejskich w 2025 roku.
W pierwszych dwóch dekadach września 2025 roku zarejestrowano w Polsce 30 118 nowych samochodów osobowych (+18,1%) i jest to najlepsze rozpoczęcie września od 2000 roku, od kiedy są dane rejestracyjne. Niższy wzrost odnotowały samochody dostawcze - 3 028 sztuk to o 4,6% więcej niż rok temu.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów