
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
2 min
W wyniku tych wyzwań 25 proc. producentów części przewiduje, że będzie działać na marginalnych lub ujemnych poziomach rentowności, podczas gdy tylko 37 proc. spodziewa się rentowności powyżej 5 proc. Prawie połowa (47 proc.) badanych spodziewa się wzrostu przychodów w 2024 r., 31 proc. oczekuje natomiast spadku.
- Perspektywy dla branży producentów części motoryzacyjnych pogorszyły się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Podczas gdy niektórym producentom części udało się strukturalnie poprawić swoją bazę kosztową podczas COVID-19 i są teraz w stanie czerpać z tego korzyści, większość nadal stoi przed poważnymi wyzwaniami. Kluczowymi obawami są wysoka niepewność co do przyszłego rozwoju rynku i przejścia na pojazdy elektryczne – wskazuje Lukas Michor z firmy McKinsey.
Badanie „Pulse Check” ujawnia, że producenci części stoją w obliczu trudnych negocjacji cenowych z producentami samochodów (OEM), a 74 proc. z nich wskazuje niewystarczające rekompensaty producentów aut jako najpilniejsze wyzwanie operacyjne. Kolejne pozycje zajęły: redukcja popytu (52 proc.), zakłócenia w łańcuchu dostaw (24 proc.) i przenoszenie się producentów części do innych branż (20 proc.).
Odpowiednio, 70 proc. respondentów priorytetowo traktuje zaangażowanie się w renegocjacje handlowe z klientami OEM w celu zrównoważenia inflacyjnych kosztów produkcji. Wyniki badania wskazują ponadto na malejącą konkurencyjność UE ze względu na wysokie koszty produkcji (54 proc.) i szybsze wdrażanie technologii w innych regionach (39 proc.).
„Ponad połowa europejskich producentów części obawia się, że koszty produkcji obniżają konkurencyjność UE, a 65 proc. sektora działa na poziomach rentowności, które nie są wystarczające do utrzymania inwestycji. Pogorszenie nastrojów na obu tych frontach w porównaniu do sytuacji sprzed sześciu miesięcy podkreśla potrzebę zwiększenia konkurencyjności UE”.
pj
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów