Mazda zakończyła rok fiskalny 2024 solidnym wzrostem sprzedaży i dobrym wynikiem operacyjnym. Firma akcentuje przyspieszenie transformacji technologicznej, choć na razie ostrożnie dawkuje konkretne zapowiedzi na przyszłość.Mazda może uznać miniony rok fiskalny za solidny. Globalna sprzedaż osiągnęła poziom 1,3 miliona samochodów, co oznacza 5-procentowy wzrost względem roku wcześniejszego. Wyniki finansowe również są na plusie – przychody wzrosły, przepływy pieniężne pozostały dodatnie, a zysk operacyjny przekroczył miliard euro. Szczególnie dobrze wypadły Stany Zjednoczone, gdzie firma zanotowała historyczny rekord sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że w branży motoryzacyjnej za liczbami często kryją się bardziej złożone wyzwania.
false

© MazdaNa kluczowym dla Mazdy rynku Ameryki Północnej sprzedaż wzrosła o 20%, osiągając poziom 617 tysięcy samochodów. To w dużej mierze efekt dobrych wyników modeli SUV, zwłaszcza CX-50, które utrzymują popularność wśród amerykańskich nabywców. W Europie sprzedaż ustabilizowała się na poziomie 174 tysięcy egzemplarzy. Producent wiąże dalsze nadzieje z premierą elektrycznej Mazdy6e, która ma potencjał, by pobudzić zainteresowanie marką na Starym Kontynencie.
false

© MazdaW Chinach, które są największym rynkiem motoryzacyjnym świata, Mazda zakończyła rok sprzedażą 74 tysięcy samochodów. Firma liczy na poprawę wyników w kolejnych kwartałach – pomóc w tym mają nowe modele elektryczne, takie jak debiutująca właśnie Mazda EZ-6 i zapowiedziany na koniec roku SUV EZ-60.
false

© MazdaMimo rosnących inwestycji w elektromobilność, Mazda zachowuje dodatnie przepływy pieniężne – co świadczy o solidnym zarządzaniu finansami w trudnym okresie przemian. Firma podkreśla też znaczenie strategii „Lean Asset” i „Monozukuri Innovation 2.0”, które według niej mają zwiększyć efektywność i przyspieszyć transformację technologiczną. To kierunek, który dobrze wygląda na prezentacjach dla inwestorów – ale na razie trudno jeszcze ocenić, jak szybko przełoży się na realne zmiany w ofercie dla kierowców.
false

© MazdaCo ciekawe, firma na razie nie podaje prognoz na kolejny rok fiskalny. Tłumaczy to niepewnością na rynku amerykańskim i zmianami w polityce celnej. To zrozumiałe, ale też pokazuje, że nawet dobre wyniki z przeszłości nie gwarantują spokoju w przyszłości.
Mazda z pewnością nie jest dziś liderem elektromobilności, ale też nie można jej odmówić stabilności i konsekwencji. Pytanie tylko, czy to wystarczy, by za parę lat nadal być w grze – w świecie, który coraz szybciej zmienia zasady.