1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Rejestracja hulajnóg i rowerów? Ministerstwo Infrastruktury odpowiada
Wiadomości

Rejestracja hulajnóg i rowerów? Ministerstwo Infrastruktury odpowiada

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Fala wypadków z udziałem elektrycznych jednośladów znów rozpaliła dyskusję o obowiązku ich rejestracji. Resort infrastruktury zdradza, w którą stronę pójdą przepisy.
Zobacz także Rząd uszczelni przepisy homologacji pojazdów i hulajnóg mStłuczka – koniec papierowych formalności po kolizji drogowej Rząd nie zmieni przepisów o parkowaniu hulajnóg. „Obowiązujące regulacje są wystarczające”

Posłanka Henryka Krzywonos-Strycharska we wrześniu 2025 roku skierowała do ministra infrastruktury interpelację w sprawie wprowadzenia obowiązku rejestracji hulajnóg elektrycznych oraz rowerów elektrycznych. W swojej interpelacji posłanka wskazała na dynamiczny wzrost liczby wypadków z udziałem tych pojazdów oraz trudności w identyfikacji sprawców zdarzeń drogowych.

false ©Traficar
© Traficar

Niepokojące statystyki

Odpowiedź ministerstwa rzeczywiście zawiera alarmujące dane statystyczne. W 2024 roku doszło do 752 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, co oznacza wzrost o 40% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zginęło 5 osób (wzrost o 66,7%), a rannych zostało 661 użytkowników hulajnóg (wzrost o 46,6%). W przypadku rowerzystów sytuacja również się pogorszyła – odnotowano 3765 wypadków (wzrost o 4,7%), w których zginęło 169 osób (wzrost o 9,7%), a 3434 osoby zostały ranne (wzrost o 5,2%).

Stanowisko ministerstwa

Mimo to, sekretarz stanu Stanisław Bukowiec w odpowiedzi z 5 listopada 2025 roku kategorycznie stwierdził, że Ministerstwo Infrastruktury nie planuje wprowadzenia obowiązku rejestracji hulajnóg elektrycznych oraz rowerów. W ocenie resortu kluczowa jest skuteczność działań policji oraz straży gminnych i miejskich, które już teraz mogą interweniować w przypadku pojazdów niezarejestrowanych.

Co zamiast rejestracji?

Ministerstwo przedstawiło szereg alternatywnych działań mających poprawić bezpieczeństwo:

1.  Edukacja w szkołach

Od roku szkolnego 2023/2024 w podstawie programowej przedmiotu Technika (klasy IV-VI) wprowadzono tematykę zasad ruchu drogowego oraz interpretacji znaków. Kolejnym krokiem było uwzględnienie od września 2025 roku w nowym przedmiocie "edukacja obywatelska" kwestii bezpiecznego poruszania się hulajnogami, rowerami i urządzeniami transportu osobistego.

2.   Obowiązek noszenia kasków

W ustawie z 17 października 2025 roku wprowadzono obligatoryjne noszenie kasków ochronnych przez osoby do 16. roku życia poruszające się hulajnogami i rowerami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego.

3.  Wzmocnienie nadzoru technicznego

Jak zaznaczył minister Bukowiec, aktualnie procedowany projekt ustawy (UC95) przewiduje wzmocnienie uprawnień Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w zakresie nadzoru nad rynkiem mikromobilności, w tym hulajnóg i rowerów elektrycznych. Chodzi między innymi o ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców, którzy oferują motorowery jako "rowery elektryczne". Dyrektor TDT będzie prowadził wykaz pojazdów niezgodnych z wymaganiami oraz nieodpłatne kampanie informacyjne dla obywateli w mediach publicznych, komercyjnych i społecznościowych.

false ©Photo by Tower Electric Bikes on Unsplash
© Photo by Tower Electric Bikes on Unsplash

Rozszerzenie kompetencji straży gminnych

Projektowane przepisy mają umożliwić strażom gminnym i miejskim stosowanie przyrządów do kontroli maksymalnej prędkości konstrukcyjnej rowerów i hulajnóg elektrycznych. Trwają prace nad wykorzystaniem mobilnych hamowni do pomiaru prędkości i mocy silnika.

Współpraca międzyresortowa

Minister Bukowiec poinformował ponadto, że resort infrastruktury współpracuje z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendą Główną Policji oraz Głównym Urzędem Miar w zakresie określenia zasad kontroli technicznych pojazdów mikromobilności. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego prowadzi również kampanie edukacyjne, jak niedawna akcja "Pomyśl przed! Idź, jedź, prowadź bezpiecznie!", skierowana do wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Bezowocne argumenty

Mimo że posłanka Krzywonos-Strycharska argumentowała, że rejestracja ułatwiłaby identyfikację sprawców wypadków i zwiększyła odpowiedzialność użytkowników, ministerstwo postawiło na działania edukacyjne, kontrole techniczne i wzmocnienie uprawnień służb – bez wprowadzania systemu rejestracji pojazdów jednośladowych.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów