1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Motoryzacyjni giganci ograniczają inwestycje w auta elektryczne
Wiadomości

Motoryzacyjni giganci ograniczają inwestycje w auta elektryczne

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Rok 2025 jeszcze się nie skończył, a już można mówić o sporych stratach na rynku samochodów elektrycznych (EV). Coraz więcej światowych producentów – w tym Honda, Stellantis, Nissan, a wcześniej także Ford, Volvo czy Mercedes-Benz – rezygnuje z zaplanowanych premier modeli elektrycznych. To skutek zmian w polityce przemysłowej, gospodarczej i podatkowej, przede wszystkim w USA, które jeszcze niedawno wspierały rozwój elektromobilności.
Zobacz także Chińscy producenci zalewają świat benzynowymi autami. Specjalny raport Reutersa odsłania skalę zjawiska Nowe zasady na drogach. Prezydent podpisał szeroką nowelizację przepisów Kierowcy elektryków odetchną. Buspasy dostępne jeszcze przez dwa lata

Portal WIRED przeprowadził ostatnio analizę rozwoju rynku samochodów elektrycznych na świecie. Autor tekstu zwraca m.in. uwagę, że pięć lat temu największe koncerny prześcigały się w zapowiedziach elektryfikacji oferty, chcąc nadrobić dystans do Tesli. Mercedes i Volvo obiecały pełną elektryfikację do 2030 roku, GM – do 2035. W międzyczasie jednak świat przeszedł przez pandemię, przerwane łańcuchy dostaw, a obecnie także przez zmiany legislacyjne i wzrost barier celnych, które uderzają w globalną sieć produkcji baterii i EV.

false ©Photo_Red Dot_Unsplash
© Photo_Red Dot_Unsplash

Rząd USA, wcześniej hojnie dotujący sektor, teraz radykalnie ograniczył wsparcie, co – jak zauważa WIRED – niemal z dnia na dzień osłabiło perspektywy inwestycyjne wielu projektów. Przewidywania sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybrydowych do 2030 roku zostały obniżone o 46 proc. w porównaniu z rokiem 2024 (dane: AlixPartners).

Które auta nie powstaną?

Wśród projektów, które w ostatnich miesiącach trafiły do kosza, znalazły się m.in. planowany przez Forda trzyrzędowy SUV elektryczny, z którego firma wycofała się latem 2024 roku, zmieniając swoją strategię na rzecz hybryd. Honda porzuciła niedawno ambitną serię pięcio- i siedmiomiejscowych SUV-ów EV, które miały zadebiutować w 2026 roku, decydując się zamiast tego na rozwój napędów hybrydowych. Mercedes-Benz zrezygnował z budowy nowej platformy MB.EA-Large, która miała być bazą dla kolejnych generacji luksusowych modeli EQS i EQE. Powodem była rozczarowująca sprzedaż dotychczasowych wersji tych aut.

Nissan wycofał się z planów wprowadzenia dwóch elektrycznych sedanów – jednego pod marką Nissan, drugiego pod marką Infiniti – uznając, że amerykański rynek oczekuje raczej SUV-ów niż klasycznych nadwozi. Z kolei Volvo zrewidowało swoją deklarację sprzed zaledwie trzech lat, w której zapowiadało pełną elektryfikację oferty do 2030 roku – dziś mówi o „dostosowaniu ambicji do zmieniających się warunków rynkowych”.

Nie zabrakło też spektakularnych porażek: Maserati zrezygnowało z elektrycznej wersji sportowego modelu MC20, tłumacząc, że klienci nie są jeszcze gotowi na tego typu auta. Apple po dekadzie tajemniczych prac zamknęło projekt własnego auta elektrycznego i autonomicznego – tzw. Apple Car. A startup Fisker ogłosił upadłość, zanim zdołał wprowadzić na rynek kompaktowego elektryka o nazwie Pear.

Adaptacja czy regres?

Eksperci podkreślają, że choć wycofywanie się z projektów może oznaczać porażkę, może też być oznaką racjonalizacji i szybszego reagowania na rynek. – Trwa nieustanna adaptacja i korekta strategii – mówi Mark Wakefield z AlixPartners. Tymczasem chińscy producenci, jak Nio czy Xiaomi, potrafią wprowadzić nowe modele EV w ciągu zaledwie dwóch lat. To tempo, z którym tradycyjne koncerny wciąż mają problem.

Wnioski

Artykuł w WIRED jasno pokazuje: mimo technologicznego postępu, elektromobilność napotyka istotne przeszkody – od zmian w polityce po realne ograniczenia rynkowe. Dla branży oznacza to nie tylko potrzebę szybszej adaptacji, ale i przewartościowania obietnic składanych jeszcze kilka lat temu.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów