Brytyjski rząd ogłosił uruchomienie programu DRIVE35 – jednej z największych inicjatyw przemysłowych ostatnich lat, która ma przyciągnąć inwestycje, wesprzeć innowacje i przyspieszyć rozwój bezemisyjnej motoryzacji. W ciągu najbliższych dziesięciu lat sektor otrzyma łącznie 2,5 miliarda funtów, z czego 2 miliardy zostaną przeznaczone na inwestycje kapitałowe do 2030 roku, a kolejne 500 milionów – na badania i rozwój do 2035 roku.
Program ma wpisywać się w Strategię Przemysłową Wielkiej Brytanii, której celem jest znaczący wzrost inwestycji w zaawansowane technologie produkcyjne. DRIVE35 ma zapewnić wsparcie zarówno dla dużych koncernów i gigafabryk, jak i dla start-upów oraz firm opracowujących innowacyjne prototypy. Rząd brytyjski liczy, że środki publiczne pozwolą odblokować kolejne miliardy z sektora prywatnego i przyciągnąć nowe projekty inwestycyjne do kraju.
Minister biznesu i handlu Jonathan Reynolds podkreśla, że działania rządu mają charakter kompleksowy – oprócz DRIVE35 obejmują również porozumienie handlowe z USA, aktualizację regulacji dotyczących pojazdów bezemisyjnych, a także działania na rzecz obniżenia cen energii dla przemysłu.
Wspieramy branżę, by stała się globalnym liderem elektromobilności. To największy pakiet wsparcia dla sektora od dekady. zaznacza minister Jonathan Reynolds.
W 2024 roku motoryzacja wnosiła do brytyjskiej gospodarki 21,4 miliarda funtów wartości dodanej i zatrudniała 132 tysiące osób, w tym wielu wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Wielka Brytania była także największym rynkiem pojazdów elektrycznych w Europie i trzecim na świecie – sprzedano tu ponad 382 tysiące EV, o jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Kraj rozwija też infrastrukturę – liczba publicznych punktów ładowania przekroczyła 82 tysiące, a nowy pojawia się co pół godziny.
Program DRIVE35 ma być realizowany w trzech filarach: Transformation (wsparcie dużych inwestycji produkcyjnych), Scale Up (studia wykonalności dla projektów planujących rozwój) oraz Innovation (granty R&D dla innowacyjnych technologii i procesów). Obejmuje on również środki dla ponad 50 projektów badawczych realizowanych przez firmy takie jak Mercedes czy JLR, w zakresie baterii, elektroniki mocy czy technologii lekkich konstrukcji.
Zdaniem Londynu, dzięki szerokiemu zakresowi i dziesięcioletniemu horyzontowi, DRIVE35 ma szansę stać się kluczowym narzędziem modernizacji brytyjskiej motoryzacji i utrzymania jej konkurencyjności w dynamicznie zmieniającej się globalnej gospodarce.