
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
5 marca 2025 roku Komisja Europejska opublikowała dokument przedstawiający działania mające na celu wsparcie branży motoryzacyjnej w Europie. Plan koncentruje się na rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, wsparciu dekarbonizacji oraz uniezależnieniu lokalnej produkcji. Branża dealerska w Polsce, reprezentowana przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS), przyjęła ten dokument z umiarkowanym optymizmem, wskazując jednocześnie na obszary wymagające dalszych konsultacji.
ZDS zwraca szczególną uwagę na kwestię neutralności technologicznej, która nie została wystarczająco uwzględniona w planie. Według organizacji, skupienie się głównie na elektromobilności ogranicza możliwości rozwoju alternatywnych rozwiązań napędowych, takich jak technologie wodorowe czy e-paliwa, które mogłyby ułatwić transformację rynku.
Optymizmem napawa to, że Komisja Europejska reaguje na głos rynku, jednak nie jest to jeszcze propozycja zupełnie nas zadowalająca. Kluczowe będzie zapewnienie równowagi pomiędzy ekologią a realnymi możliwościami branży oraz zagwarantowanie neutralnego podejścia do technologii napędowych. Wyzwaniem z pewnością też będzie samo wdrożenie planu.Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów
Jednym z pozytywnych aspektów planu jest propozycja zwiększenia elastyczności w rozliczaniu celów emisyjności. Komisja Europejska proponuje, aby producenci mogli korzystać z trzyletniego okresu rozliczeniowego (2025-2027) dla pojazdów osobowych i dostawczych. Takie rozwiązanie umożliwiłoby producentom lepsze dostosowanie się do celów redukcji emisji poprzez kompensowanie nadwyżek emisji z 2025 roku redukcjami w latach następnych. ZDS podkreśla, że aktywnie zabiegał o tego typu rozwiązanie, choć pierwotnie postulował całkowitą rewizję limitów emisyjnych, uznając je za zbyt ambitne w obecnych warunkach rynkowych.
Plan KE obejmuje również narzędzia ochronne dla europejskiej branży motoryzacyjnej, które mają umożliwić skuteczniejszą konkurencję na arenie międzynarodowej, szczególnie w kontekście rosnącej obecności chińskich producentów. Przewidywane są regulacje eliminujące możliwość wprowadzania dumpingowych cen przez zewnętrznych producentów oraz negocjacje z partnerami międzynarodowymi w celu zapewnienia dostępu do surowców i zagranicznych rynków. Dokument zawiera także propozycje wsparcia rynku zatrudnienia w sektorze motoryzacyjnym, co jest zgodne z dążeniami ZDS.
Związek Dealerów Samochodów deklaruje gotowość do udziału w konsultacjach dotyczących wdrażania planu na poziomie krajowym oraz współpracy z organizacjami branżowymi i władzami, aby wypracować optymalne rozwiązania dla polskiego rynku motoryzacyjnego.
Źródło: Związek Dealerów Samochodów
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów