Gábor Ormosy, dyrektor generalny AutoWallis, firmy, która wprowadzi markę NIO do Europy Środkowo-Wschodniej: Nie skupialiśmy się na jednym kraju. Otrzymaliśmy wyłączne prawa dystrybucyjne do czterech rynków: Austrii, Czech, Rumunii i Polski. Widzimy ogromny potencjał w polskim rynku samochodów elektrycznych. Paweł Janas, samar.pl: AutoWallis został niedawno wyłącznym dystrybutorem chińskiej marki NIO w czterech krajach Europy Środkowo-Wschodniej – również w Polsce. Zanim przejdziemy dalej, przypomnijmy, skąd pochodzą obie firmy?
Gábor Ormosy, dyrektor generalny AutoWallis, firmy, która wprowadzi markę NIO do Europy Środkowo-Wschodniej: AutoWallis powstał w 2012 roku jako spółka zależna Grupy Wallis. Firma jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Budapeszcie i od tego czasu stała się czołowym zintegrowanym dostawcą usług motoryzacyjnych i mobilności w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. NIO Inc. to globalna marka samochodów elektrycznych z siedzibą w Szanghaju, założona w 2014 roku. Cztery lata później spółka zadebiutowała na giełdzie nowojorskiej (NYSE).
false

© AutoWallisNa jakich rynkach są dziś obecne AutoWallis i NIO?
AutoWallis jest obecny w 16 krajach regionu: Albanii, Austrii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Grecji, Kosowie, Czarnogórze, Macedonii Północnej, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Dla NIO umowa z AutoWallis Group to kluczowy krok w kierunku dalszej ekspansji w Europie – po wejściu do Norwegii w 2021 roku oraz do Szwecji, Danii, Holandii i Niemiec w 2022. W tym roku NIO pojawi się w Austrii i na Węgrzech, a w kolejnym roku – w Czechach, Rumunii i Polsce. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez NIO, firma sprzedała już ponad 650 tysięcy pojazdów (nie licząc modeli Firefly/ONVO).
Dlaczego AutoWallis zdecydował się wprowadzić NIO do Polski?
AutoWallis konsekwentnie rozwija swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dostrzegamy ogromny potencjał polskiego rynku elektromobilności, a samochody marki NIO, oferujące przełomowe, innowacyjne technologie, znakomicie wpisują się w nasze portfolio, które obejmuje dziś 29 marek. Nie koncentrowaliśmy się jednak wyłącznie na Polsce. Otrzymaliśmy wyłączne prawa dystrybucyjne do czterech rynków: Austrii, Czech, Rumunii i Polski. Zarząd AutoWallis postrzega to jako strategiczną szansę na dalsze umacnianie pozycji firmy w regionie.
Ile modeli zostanie wprowadzonych na rynek polski? Jakie to będą auta?
Na polski rynek trafią cztery modele: NIO ET5 – inteligentny, średniej wielkości sedan – oraz jego wersja kombi: ET5T, elektryczny SUV NIO EL6, a także flagowy SUV marki, czyli NIO EL8. AutoWallis wprowadzi także na rynki regionu model Firefly – elektryczny kompakt segmentu B klasy premium.
Kiedy ruszy sprzedaż? Który model pojawi się w salonach jako pierwszy?
Wymienione modele zostaną wprowadzone do sprzedaży w regionie niemal równolegle. W Polsce działalność rozpoczniemy w 2026 roku.
Kto będzie odpowiadał za sprzedaż i serwis samochodów NIO w Polsce? Jak będzie wyglądać sieć dealerska?
Obecnie trwa proces budowy sieci sprzedaży oraz zaplecza serwisowego NIO w Polsce. AutoWallis aktywnie poszukuje partnerów handlowych – kandydatów na autoryzowanych dealerów marki.
Ile samochodów firma planuje sprzedawać rocznie w Polsce?
W tej chwili AutoWallis nie publikuje prognoz dotyczących planowanej wielkości sprzedaży.
Jakie marki i modele będą najpoważniejszą konkurencją dla NIO na polskim rynku?
NIO to globalna marka samochodów elektrycznych klasy premium, dlatego jej naturalnymi konkurentami są inne marki z tego samego segmentu. Jednak dzięki wyjątkowemu potencjałowi innowacyjnemu i zaawansowanym technologiom NIO wyraźnie wyróżnia się na rynku. Dziś to jedyny producent, który oferuje możliwość wymiany całego pakietu baterii w zaledwie trzy minuty – rozwiązanie, które obecnie nie ma odpowiednika u konkurencji.
Dziękuję za rozmowę