1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Polska to ważny rynek w naszej strategii
Wywiady

Polska to ważny rynek w naszej strategii

3 min

Gábor Ormosy, dyrektor generalny AutoWallis, firmy, która wprowadzi markę NIO do Europy Środkowo-Wschodniej: Nie skupialiśmy się na jednym kraju. Otrzymaliśmy wyłączne prawa dystrybucyjne do czterech rynków: Austrii, Czech, Rumunii i Polski. Widzimy ogromny potencjał w polskim rynku samochodów elektrycznych.
Zobacz także Chińskie samochody w Polsce – różne drogi legalizacji Nie chcemy być najtańsi. Chcemy być najlepsi Moją misją jest odbudowanie udziałów w polskim rynku

Paweł Janas, samar.pl: AutoWallis został niedawno wyłącznym dystrybutorem chińskiej marki NIO w czterech krajach Europy Środkowo-Wschodniej – również w Polsce. Zanim przejdziemy dalej, przypomnijmy, skąd pochodzą obie firmy?

Gábor Ormosy, dyrektor generalny AutoWallis, firmy, która wprowadzi markę NIO do Europy Środkowo-Wschodniej: AutoWallis powstał w 2012 roku jako spółka zależna Grupy Wallis. Firma jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Budapeszcie i od tego czasu stała się czołowym zintegrowanym dostawcą usług motoryzacyjnych i mobilności w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. NIO Inc. to globalna marka samochodów elektrycznych z siedzibą w Szanghaju, założona w 2014 roku. Cztery lata później spółka zadebiutowała na giełdzie nowojorskiej (NYSE).

false ©AutoWallis
© AutoWallis

Na jakich rynkach są dziś obecne AutoWallis i NIO?

AutoWallis jest obecny w 17 krajach regionu: Albanii, Austrii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Grecji, Kosowie, Czarnogórze, Macedonii Północnej, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, na Węgrzech oraz w Mołdawii. Dla NIO umowa z AutoWallis Group to kluczowy krok w kierunku dalszej ekspansji w Europie – po wejściu do Norwegii w 2021 roku oraz do Szwecji, Danii, Holandii i Niemiec w 2022. W tym roku NIO pojawi się w Austrii i na Węgrzech, a w kolejnym roku – w Czechach, Rumunii i Polsce. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez NIO, firma sprzedała już ponad 650 tysięcy pojazdów (nie licząc modeli Firefly/ONVO).

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Dlaczego AutoWallis zdecydował się wprowadzić NIO do Polski?

AutoWallis konsekwentnie rozwija swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dostrzegamy ogromny potencjał polskiego rynku elektromobilności, a samochody marki NIO, oferujące przełomowe, innowacyjne technologie, znakomicie wpisują się w nasze portfolio, które obejmuje dziś 29 marek. Nie koncentrowaliśmy się jednak wyłącznie na Polsce. Otrzymaliśmy wyłączne prawa dystrybucyjne do czterech rynków: Austrii, Czech, Rumunii i Polski. Zarząd AutoWallis postrzega to jako strategiczną szansę na dalsze umacnianie pozycji firmy w regionie.

Ile modeli zostanie wprowadzonych na rynek polski? Jakie to będą auta?

Na polski rynek trafią cztery modele: NIO ET5 – inteligentny, średniej wielkości sedan – oraz jego wersja kombi: ET5T, elektryczny SUV NIO EL6, a także flagowy SUV marki, czyli NIO EL8. AutoWallis wprowadzi także na rynki regionu model Firefly – elektryczny kompakt segmentu B klasy premium.

Kiedy ruszy sprzedaż? Który model pojawi się w salonach jako pierwszy?

Wymienione modele zostaną wprowadzone do sprzedaży w regionie niemal równolegle. W Polsce działalność rozpoczniemy w 2026 roku.

Kto będzie odpowiadał za sprzedaż i serwis samochodów NIO w Polsce? Jak będzie wyglądać sieć dealerska?

Obecnie trwa proces budowy sieci sprzedaży oraz zaplecza serwisowego NIO w Polsce. AutoWallis aktywnie poszukuje partnerów handlowych – kandydatów na autoryzowanych dealerów marki.

Ile samochodów firma planuje sprzedawać rocznie w Polsce?

W tej chwili AutoWallis nie publikuje prognoz dotyczących planowanej wielkości sprzedaży.

Jakie marki i modele będą najpoważniejszą konkurencją dla NIO na polskim rynku?

NIO to globalna marka samochodów elektrycznych klasy premium, dlatego jej naturalnymi konkurentami są inne marki z tego samego segmentu. Jednak dzięki wyjątkowemu potencjałowi innowacyjnemu i zaawansowanym technologiom NIO wyraźnie wyróżnia się na rynku. Dziś to jedyny producent, który oferuje możliwość wymiany całego pakietu baterii w zaledwie trzy minuty – rozwiązanie, które obecnie nie ma odpowiednika u konkurencji.

Dziękuję za rozmowę

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Fabryka aut Chery w Polsce? Nie mówimy nie#1
Przeczytaj

Fabryka aut Chery w Polsce? Nie mówimy nie

Eric Zheng, dyrektor zarządzający Chery Polska: Nie wykluczamy żadnej opcji. Polska jest znana z dobrze rozwiniętego łańcucha dostaw w przemyśle motoryzacyjnym, co czyni ją atrakcyjnym miejscem do potencjalnej lokalnej produkcji. Wiem, że inni producenci już zainwestowali tu w fabryki. Chcemy rozwijać naszą działalność w Europie i jeśli wyniki będą dobre, a udział w rynku będzie rósł, z pewnością w przyszłości zbadamy więcej możliwości lokalizacji. Już teraz mamy w Polsce spółkę zależną oraz centrum części zamiennych, które wspierają rozwój naszej działalności na miejscu.

Geely startuje w Polsce: zaczynamy od elektryka, ale będą też auta spalinowe#2
Przeczytaj

Geely startuje w Polsce: zaczynamy od elektryka, ale będą też auta spalinowe

Marcin Słomkowski, dyrektor zarządzający Jameel Motors w Polsce, odpowiedzialny za wprowadzenie marek Geely oraz GAC na polski rynek: Jesteśmy wielkimi fanami nowej mobilności i czystej energii. Ale rozumiemy też, że polski rynek potrzebuje różnych opcji. Dlatego oprócz modeli elektrycznych pojawią się także wersje hybrydowe i spalinowe. Start sprzedaży zaplanowano na wrzesień, a przedsprzedaż już ruszyła.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów