
Raport cenowy - maj 2025
Raport IBRM Samar pokazuje, jak zmieniała się średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w ostatnich latach oraz jak zmieniły się w tym czasie ceny w cennikach.
Paweł Janas
3 min
W maju 2025 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 10 320 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 16,71 proc. mniejszy niż w kwietniu bieżącego roku i o 4,30 proc. lepszy w zestawieniu z majem roku 2024, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 9 895 takich aut. Udział segmentu premium w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w maju br. 22,1 proc. - to najsłabszy miesięczny wynik w tym roku.
W okresie od stycznia do maja 2025 roku w Polsce zarejestrowano 56 586 nowych aut z wyższej półki, o 8,19 proc. (4 284 sztuki) więcej w zestawieniu z takim samym okresem minionego roku. Auta z segmentu premium miały na koniec maja br. 24,0 proc. udziału w polskim rynku nowo rejestrowanych aut osobowych.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium za pięć miesiące bieżącego roku zajęło Audi. Klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 12 418 nowych aut tej marki, co jest rezultatem o 17,17 proc. większym niż rok wcześniej. Spośród modeli z czterema pierścieniami na masce, w okresie styczeń-maj 2025 roku najczęściej rejestrowany był model Q5 (2 332 sztuki). Na drugiej pozycji znalazło się Audi A3 (2 155 szt.), a trzecie miejsce zajęło A5 (2 105 egzemplarze).
Na drugim miejscu w rankingu popularności było BMW. W ciągu pięciu miesięcy bieżącego roku Polacy kupili i zarejestrowali 12 130 samochodów, o 4,64 proc. więcej r/r. Najczęściej rejestrowane od początku roku modele w gamie BMW to: seria 5 (1 769 szt.), dalej było X1 (1 523 szt.) oraz seria 3 (1 476 egzemplarzy).
Trzecią pozycję w okresie styczeń-maj 2025 roku zajął Mercedes. Klienci kupili i zarejestrowali 10 861 samochodów tej marki, o 1,09 proc. mniej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki na koniec maja 2025 r. zwycięska okazała się klasa GLC z 1 399 zarejestrowanymi samochodami, przed modelem GLC Coupe (1 384 egz.) oraz klasą E (1 012 sztuk).
Na czwartym miejscu było Volvo. Szwedzka marka, należąca do chińskiego koncernu Geely, zarejestrowała 8 765 samochodów, o 5,0 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w ofercie tego producenta na koniec maja bieżącego roku było XC60 (4 525 egzemplarzy), wiceliderem było XC40 (2 268 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (932 sztuki).
Na piątej pozycji na koniec maja zameldował się Lexus. Ta japońska marka zarejestrowała w naszym kraju 7 067 nowych samochodów, o 26,92 proc. więcej rok do roku. Od stycznia do maja 2025 roku w gamie Lexusa najlepiej sprzedawał się model NX (3 229 egzemplarzy), przed LBX (1 335 szt.) oraz UX (899 egz.).
W pierwszej dziesiątce zestawienia na koniec maja trzy marki zanotowały słabszy wynik niż w analogicznym okresie roku ubiegłego: Mercedes (-1,09 proc.), Porsche (-25,85 proc.) oraz DS (minus 10,08 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w TOP10 może pochwalić się, pozycjonowana na dziewiątym miejscu, Alfa Romeo (plus 49,00 proc.).
W okresie styczeń - maj 2025 roku najpopularniejszym modelem w segmencie premium było Volvo XC60 (4 525 egzemplarzy). Na drugiej pozycji znalazł się Lexus NX z 3 229 rejestracjami, a na trzecim miejscu było Audi Q5 (2 332 sztuki).
Raport IBRM Samar pokazuje, jak zmieniała się średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych w ostatnich latach oraz jak zmieniły się w tym czasie ceny w cennikach.
Rynek pojazdów elektrycznych (BEV) rośnie, a my sprawdzamy, które segmenty rynku rozwijają się najszybciej. Analiza obejmuje wszystkie dostępne w bazach CEPiK’u rodzaje pojazdów, od motorowerów po ciężarowe z homologacją N3 (pow. 12 ton) kończąc.
W maju 2025 roku liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Polsce była mniejsza w stosunku do poprzedniego miesiąca oraz większa w zestawieniu z majem 2024 roku. Skumulowana sprzedaż na koniec maja jest większa niż rok wcześniej.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów