1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Czy branża motoryzacyjna jest gotowa na zmiany w B2B?
Komentarze ekspertów

Czy branża motoryzacyjna jest gotowa na zmiany w B2B?

4 min

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: W ostatnim czasie przedstawiono kluczowe zmiany ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, której reforma stanowi jeden z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Najwięcej kontrowersji dotyczy sposobu przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę.
Zobacz także Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

W branży motoryzacyjnej pracownicy zatrudnieni są albo w oparciu o umowy o pracę, albo w oparciu o umowy zlecenia czy świadczenia usług, zwane potocznie B2B. Pierwotne brzmienie projektu przewidywało, że inspektor pracy będzie mógł orzec o istnieniu stosunku pracy nie tylko na przyszłość, ale także do trzech lat wstecz od daty wszczęcia kontroli. Powyższe wywołało ogromne poruszenie wśród pracodawców, bo nie dość, że zostali zmuszeni do dokonania przeglądu aktualnie zawartych umów, to jeszcze musieliby liczyć się z konsekwencjami finansowymi za poprzednie lata wstecz. Rząd zdecydował inaczej, poprzez wprowadzenie mechanizmów zabezpieczających, które miałyby polegać na działaniu pracodawcy. Jeżeli nie zgadza się on z decyzją inspektora pracy, będzie mógł odwołać się do sądu. Wniesienie odwołania wstrzyma wykonanie decyzji w zakresie skutków finansowych za okres przeszły, co oznacza, że firma nie będzie musiała płacić zaległości, dopóki sąd nie wyda prawomocnego orzeczenia.

Brak dostępu do płatnych publikacji

Brak dostępu do płatnych publikacji

Skontaktuj się z nami, aby wykupić dostęp do Samar+ (dawniej Strefa biznesu)

Tagi

Brak tagów

Udostępnij

Następne publikacje

Nadchodzi czas microcarów#1
Przeczytaj

Nadchodzi czas microcarów

Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride, ekspert mikromobilności: Jesień 2025 roku to moment wyraźnego zwrotu w europejskiej motoryzacji. Przez lata miasta coraz bardziej się korkowały, a samochody rosły, stawały się cięższe i droższe, coraz słabiej odpowiadając na realne potrzeby i możliwości przeciętnych użytkowników. Dziś, gdy Komisja Europejska zapowiada inicjatywę „Small Affordable Cars”, a kierowcy coraz głośniej artykułują swoje oczekiwania, widać, że dotychczasowy model mobilności się wyczerpał. Lekkie pojazdy elektryczne przestają być niszą i zaczynają stanowić realną odpowiedź na problemy europejskich miast.

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#3
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów