1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Niesłychanie ważny jest czas
Wywiady

Niesłychanie ważny jest czas

3 min

Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland: Budowa fabryki Izery w nowych, zoptymalizowanych ramach jest nowoczesnym rynkowym projektem, który zagwarantuje opłacalność zarówno lokalnej i krajowej gospodarce, jak i właścicielowi. Udało się już wypracować model finansowy, który, uwzględniając rewizję KPO, pozwoli na zagwarantowanie odpowiednich środków na realizację projektu. Z naszej perspektywy niesłychanie ważny jest czas.
Zobacz także Budowa sieci ładowania to długoterminowe wyzwanie Dealerzy będą ewoluować, nie znikać Nie tylko rynek zbytu. Europa musi zbudować własną elektromobilność
false ©

Paweł Janas, samar.pl: Na czym obecnie koncentrują się działania ElectroMobility Poland (EMP) w kontekście ewentualnej dalszej realizacji projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego Izera? 

Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland: Za nami okres niepewności i zmian. Obecnie, przy dobrej współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych, przemodelowaliśmy projekt tak, aby przy mniejszym profilu ryzyka był on nadal atrakcyjny biznesowo, a także miał akceptację inwestora, czyli Skarbu Państwa. Wspólnie z właścicielem oraz partnerem strategicznym ustaliliśmy plan działania oraz sposób, w jaki będziemy budować projekt w oparciu o cztery kluczowe założenia. Są to: wypracowanie rozwiązań, które zminimalizują ryzyko inwestycyjne dla Skarbu Państwa, wsparcie rozwoju technologicznego, zagwarantowanie miejsc pracy oraz zaangażowanie lokalnych dostawców. Przedsięwzięcie w nowych, zoptymalizowanych ramach jest nowoczesnym rynkowym projektem, który zagwarantuje opłacalność zarówno lokalnej i krajowej gospodarce, jak i właścicielowi. Udało się już wypracować model finansowy, który, uwzględniając rewizję KPO, pozwoli na zagwarantowanie odpowiednich środków na realizację projektu. Z naszej perspektywy niesłychanie ważny jest czas. 

Zakładając, że projekt w końcu ruszy, ile będzie kosztowała jego realizacja według obecnych wyliczeń? I na co wystarczą środki z KPO? 

Nie możemy mówić o konkretnych kwotach, ale jeśli chodzi o podobne projekty, które były realizowane na świecie, to mówimy o kwotach rzędu 2-3 mld euro na budowę fabryki i pierwsze miesiące działalności. Model biznesowy jest gotowy w 80-90 proc. Zakładamy, że opierał się on będzie w około 50 proc. na środkach z Krajowego Planu Odbudowy, a w około 50 proc. na finansowaniu dłużnym. Prowadzimy rozmowy z instytucjami finansowymi. 

Czy w Jaworznie, na miejscu ewentualnej budowy fabryki, coś się obecnie dzieje?

Działka na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego jest przygotowana do inwestycji, a miasto Jaworzno buduje infrastrukturę. Spółka opracowała projekty wszystkich budynków, zostały też zaprojektowane linie produkcyjne. Wybór firmy Mirbud jako generalnego wykonawcy zakładu produkcyjnego nadal pozostaje w mocy. Podpisanie umowy oraz rozpoczęcie procesu inwestycyjnego nastąpią po zapewnieniu środków finansowych. Czas niezbędny do uruchomienia linii wynosi około 23 miesiące od rozpoczęcia prac budowlanych. Zakładamy zaś, że prace inwestycyjne w Jaworznie będą mogły się rozpocząć na początku. przyszłego roku.

Czy partner przedsięwzięcia, firma Geely, nam już odjeżdża? Media sugerują, że koncern rozważa produkcję aut w Hiszpanii. A gdyby tak naprawdę było, to czy można ruszyć z projektem bez Chińczyków? 

Strategia projektu w zdefiniowanych na nowo ramach jest oparta na współpracy z globalnym koncernem. EMP współpracuje w ramach partnerstwa technologicznego z Geely od dwóch lat. Geely jest jednym z chińskich koncernów, które poszukują możliwości lokalizacji produkcji w Europie. Koncern realizuje własną strategię rozwoju w Europie, w ramach której obecność w Polsce jest jedną z możliwych opcji. Wypowiedzi przedstawicieli Geely na ten temat są dostępne w mediach. EMP nie może komentować planów swoich partnerów. 

Dziękuję za rozmowę 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem#2
Przeczytaj

Słowacka motoryzacja na rozdrożu: logistyka zdecyduje, kto zostanie liderem

Gergely Fónod, dyrektor zarządzający, Rohlig SUUS Logistics Słowacja: Przewaga Słowacji nie opiera się już na skali produkcji ani niskich kosztach, lecz na efektywności całego systemu logistyczno-operacyjnego. Aby utrzymać pozycję europejskiego lidera, konieczny jest dalszy rozwój infrastruktury logistycznej oraz kompetencji operacyjnych – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać#3
Przeczytaj

Elektryfikacja LCV to nie marketing. Musimy nauczyć klientów, jak naprawdę z niej korzystać

Zakaria Zeghari, Renault, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu, jednostka biznesowa LCV: Nie chcemy sprzedawać elektrycznych dostawczaków za wszelką cenę. Elektryfikacja ma sens tylko wtedy, gdy utrzymuje wydajność biznesu i koszt całkowity jest racjonalny. Naszym zadaniem nie jest reklama, lecz edukacja – wsłuchanie się w działalność klientów i pokazanie im, które elementy floty faktycznie można zelektryfikować. Czasem wystarczy zacząć od 10–15 proc., ale ktoś musi im to powiedzieć.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów