1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Wsparcie zakupu e-ciężarówek zatwierdzone
Komentarze ekspertów

Wsparcie zakupu e-ciężarówek zatwierdzone

1 min

Piotr Ziółkowski, koordynator komitetu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności ds. logistyki i transportu: Wdrożenie wyczekiwanych programów wsparcia stanowić będzie istotny krok w stronę utrzymania status quo w sektorze. Te inicjatywy, dzięki swojemu kompleksowemu charakterowi, dają nadzieję na szybki rozwój rynku i zwiększenie zainteresowania elektryfikacją wśród firm transportowych w Polsce.
Zobacz także „NaszEauto” – kto skorzysta ze zwolnienia z PIT? Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego Nowe limity amortyzacji – zmiany z opóźnionym zapłonem
false ©PSNM
© PSNM

Zasady zatwierdzonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) programu pozostały bez zmian. Wysokość subsydiów wciąż zależy od wielkości firmy i rodzaju pojazdu objętego wsparciem. W przypadku zakupu dofinansowanie może wynosić maksymalnie: 30 proc. kosztów kwalifikowanych dla dużych przedsiębiorstw, 50 proc. dla średnich i 60 proc. dla małych.

Łączna kwota wsparcia nie może jednak przekroczyć 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2 lub 750 tys. zł dla kategorii N3. W przypadku wyboru leasingu, dotacja nie może być wyższa niż wysokość wstępnej opłaty leasingowej. 

Polska, mimo swojej czołowej pozycji w transporcie ciężkim, nadal nie rozpoczęła z odpowiednim tempem transformacji ciężarowej floty na zeroemisyjną, co w najbliższych latach może przełożyć się w skrajnym przypadku do wykluczenia transportowego. Obecnie na polskich drogach jeździ jedynie około 100 elektrycznych pojazdów ciężarowych (eHDV). 

Wdrożenie wyczekiwanych programów wsparcia stanowić będzie istotny krok w stronę utrzymania status quo w sektorze. Te inicjatywy, dzięki swojemu kompleksowemu charakterowi, dają nadzieję na szybki rozwój rynku i zwiększenie zainteresowania elektryfikacją wśród firm transportowych w Polsce. 

Źródło: PSNM

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#1
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu#3
Przeczytaj

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu

Wojciech Miklaszewski z Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu branży TSL: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program dotacji na zakup i leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, ale zainteresowanie jest niewielkie. Od startu programu wpłynęło zaledwie 14 wniosków. Główną barierą jest model finansowania – przewoźnicy muszą najpierw sami wyłożyć kilkaset tysięcy złotych na pojazd, a dopiero po miesiącach oczekiwania otrzymują dotację. To nie odpowiada na potrzeby branży, która boryka się z ograniczoną płynnością finansową.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów