
Toyota Proace we flocie Polenergii Fotowoltaiki
Polenergia Fotowoltaika powiększa flotę samochodów o Toyoty Proace City. Zakupione samochody mają umożliwić serwisantom oraz audytorom docieranie do klientów.
Paweł Janas
2 min
W 2024 roku na drogach UE zginęło około 19 800 osób, co oznacza spadek o 600 ofiar w porównaniu do roku 2023. Mimo że wynik ten jest lepszy niż w poprzednim roku, większość państw członkowskich nadal nie jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu UE: zmniejszenia liczby ofiar o połowę do 2030 roku. Aby przyspieszyć działania w tym zakresie, Komisja Europejska zaproponowała m.in. aktualizację przepisów dotyczących prawa jazdy oraz wprowadzenie surowszych regulacji związanych z dopuszczalnością pojazdów do ruchu.
Różnica w postępach poszczególnych krajów
Bezpieczeństwo ruchu drogowego poprawia się nierównomiernie w całej UE. Podczas gdy Bułgaria, Dania, Litwa, Polska i Słowenia zanotowały znaczny spadek liczby ofiar, w Irlandii i Estonii nastąpił wzrost. Grecja, Hiszpania, Francja i Włochy osiągnęły jedynie niewielką poprawę.
Najbezpieczniejszymi krajami pozostają Szwecja i Dania, gdzie odnotowano odpowiednio 20 i 24 zgony na milion mieszkańców. Na przeciwnym biegunie znajduje się Rumunia (77 zgonów na milion) oraz Bułgaria (74 na milion). Mimo wysokiego wskaźnika śmiertelności w tych krajach, liczba ofiar od 2019 roku spadła tam o ponad 20%.
Najbardziej zagrożone grupy
Największym zagrożeniem są drogi wiejskie, gdzie dochodzi do 52% wszystkich śmiertelnych wypadków. Większość ofiar to mężczyźni (77%), a szczególnie narażone grupy to osoby starsze (65+) oraz młodzi kierowcy (18-24 lata).
Pod względem użytkowników dróg, najwięcej ofiar stanowią pasażerowie samochodów, a następnie motocykliści (20%), piesi (18%) oraz rowerzyści (10%). W miastach blisko 70% ofiar stanowią piesi, rowerzyści i motocykliści, co wskazuje na pilną potrzebę poprawy ich bezpieczeństwa.
Cel: zero ofiar do 2050 roku
Unia Europejska dąży do zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 50% do 2030 roku i osiągnięcia „wizji zero" do 2050 roku. W ramach tych działań w 2023 roku Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy dotyczące prawa jazdy oraz transgranicznego egzekwowania przepisów. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie regulacji ograniczających liczbę niebezpiecznych pojazdów na drogach.
Zmniejszenie liczby ofiar o 3% to krok w dobrym kierunku, ale to wciąż za mało. Musimy przyspieszyć działania, zwłaszcza w zakresie ochrony niechronionych użytkowników dróg i na obszarach wysokiego ryzyka, takich jak drogi wiejskie. Każda utracona śmierć to o jedna za dużo. Wizja Zero pozostaje naszym celem.
Apostolos Tzitzikostas, komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego pozostaje jednym z priorytetów polityki mobilności UE. Oprócz nowych regulacji, kluczowymi inicjatywami są strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz nowe ramy mobilności miejskiej.
Źródło: Komisja Europejska
Polenergia Fotowoltaika powiększa flotę samochodów o Toyoty Proace City. Zakupione samochody mają umożliwić serwisantom oraz audytorom docieranie do klientów.
Mamy przyjemność uczestniczyć w polskim debiucie chińskiej marki Chery, należącej do państwowego koncernu Chery Holding. Za sieć sprzedaży i serwis odpowiada spółka Omoda Auto Poland, a do końca br. w Polsce będzie 30 punktów dealerskich Chery. Sprzedaż w Polsce zaczyna się od dwóch modeli – to SUV-y Chery Tiggo 7 oraz Tiggo 8.
Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) składa kolejne zamówienie na elektryczne autobusy przegubowe Solaris. Umowa ramowa, po pierwszej partii 50 autobusów Urbino 18 electric, zakłada dostarczenie 270 kolejnych pojazdów w tej samej wersji.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów