1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Ograniczenie emisji CO2 nierealne od 2025 roku?
Wiadomości

Ograniczenie emisji CO2 nierealne od 2025 roku?

2 min

Unia Europejska powinna wykorzystać regulacje nadzwyczajne, aby opóźnić o dwa lata swoje cele w zakresie emisji CO2 dla producentów samochodów na 2025 r.– poinformowała agencja Bloomberg, omawiając nieformalny dokument stowarzyszenia ACEA.
Zobacz także UE luzuje przepisy dotyczące emisji CO2. Parlament Europejski dał zielone światło dla zmian SEAT S.A. rośnie, choć zysk topnieje Hiszpania to kolejny, europejski rynek, na którym spadła sprzedaż Tesli
false
© Stock.adobe.com photo by GaiBru.

Zgodnie z szacunkami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, (zawartymi w nieformalnym projekcie stanowiska, do którego dotarł Bloomberg), unijne przepisy dotyczące emisji CO2 na poziomie około 95 gramów CO2 na kilometr na pojazd wymagałyby od producentów samochodów wstrzymania produkcji około 2 milionów samochodów lub narażenia się na kary. Te, według stowarzyszenia ACEA, mogłyby sięgnąć 13 miliardów euro w przypadku samochodów osobowych i kolejnych 3 miliardów euro w przypadku samochodów dostawczych.

- UE znajduje się w kryzysie spowodowanym niskim popytem konsumentów na pojazdy elektryczne i nieuczciwą konkurencją ze strony producentów pojazdów elektrycznych z krajów trzecich, co oznacza, że przemysł unijny nie będzie w stanie osiągnąć tych celów redukcyjnych – agencja cytuje projekt nieformalnego stanowiska przygotowanego przez Stowarzyszenie. 

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Jak podkreśla na swojej stronie internetowej ACEA, unijny przemysł motoryzacyjny zainwestował miliardy w elektryfikację, aby wprowadzić pojazdy na rynek, ale nie ma innych niezbędnych elementów tej transformacji. - Konkurencyjność Unii Europejskiej ulega erozji, w związku z czym przejście na zerową emisję jest bardzo trudne, a obawy o osiągnięcie celów redukcji emisji CO2 do 2025 r. dla pojazdów lekkich rosną – podkreślają przedstawiciele lobby producenckiego. 

Ich zdaniem, UE nadal nie ma kluczowych warunków do masowego wprowadzenia na rynek bezemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych: infrastruktury ładowania i tankowania wodoru, a także konkurencyjnego środowiska produkcyjnego, przystępnej cenowo zielonej energii, zachęt zakupowych i podatkowych oraz bezpiecznych dostaw surowców, wodoru i baterii.

- Merytoryczny i całościowy przegląd rozporządzenia w sprawie emisji CO2 będzie miał zasadnicze znaczenie dla oceny rzeczywistych postępów w stosunku do poziomu ambicji oraz dla podjęcia odpowiednich działań – podkreśla ACEA. 

Kilka dni temu temat ten, w wywiadzie udzielonym radiu France Inter, poruszył Luca de Meo, dyrektor generalny Renault oraz prezes ACEA:. - Jeśli udział pojazdów elektrycznych w rynku pozostanie na obecnym poziomie, europejski przemysł może być zmuszony do zapłacenia 15 miliardów euro kar lub rezygnacji z produkcji ponad 2,5 miliona pojazdów.

Tempo zwiększania produkcji pojazdów elektrycznych jest o połowę niższe niż to, którego potrzebowalibyśmy, aby osiągnąć cele, które pozwoliłyby nam nie płacić kar – podnosił menadżer. W swojej wypowiedzi przekonywał też, że „Komisja Europejska powinna mieć „odrobinę elastyczności" w odniesieniu do nadchodzących celów”. 

Według Bloomberga Stowarzyszanie nie wydało jeszcze żadnego oświadczenia w tej sprawie ani nie zajęło formalnego stanowiska. 

Źródła: Bloomberg, Automotive News Europe, ACEA. 

Oprac. Paweł Janas 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów