
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Tomasz Kamiński
4 min
Volvo XC60 pierwszej generacji zadebiutowało w 2008 roku, a pięć lat później przeprowadzono lifting. Samochód występował z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi, a napęd przekazywany był na przednie lub na wszystkie koła.
W ofercie znalazły się zarówno wersje ze skrzyniami manualnymi, jak i automatycznymi. Sprzedaż Volvo XC60 pierwszej generacji zakończyła się w 2017 roku wraz z wprowadzeniem do oferty następcy.
Volvo XC60 numer dwa jest na rynku już od ośmiu lat, ale w ciągu tego okresu było już dwukrotnie modernizowane. Pierwszy lifting przeprowadzono w 2022 roku, a drugi w 2025 roku. Mieliśmy już okazję jeździć odnowionym Volvo XC60 i na tej podstawie przedstawiliśmy nie tylko wrażenia z prowadzenia auta, lecz także zakres zmian wprowadzonych podczas liftingu.
Teraz na bazie bogatych danych analizowanych przez IBRM Samar przyszedł czas na zweryfikowanie sprzedaży szwedzkiego SUV-a względem konkurencji (przedstawiliśmy już takie zestawienie w przypadku Volvo EX30). Oprócz tego sprawdziliśmy wersje silnikowe i wyposażeniowe wraz z cenami zakupu. Przekonaliśmy się również jakie opcje można mieć w tym samochodzie i ile trzeba za nie zapłacić.
Baza analizowana przez IBRM Samar i przedstawiona w aplikacji Mototrendy PRO+ pozwala zweryfikować wnikliwie poziom sprzedaży Volvo XC60. W 2023 roku znalazło się na ten model 6133 chętnych. W 2024 roku było jeszcze więcej kierowców, którzy zdecydowali się na szwedzkiego SUV-a – 6174 osoby.
Ta wzrostowa tendencja utrzymuje się także w obecnym roku. W okresie styczeń-czerwiec polscy kierowcy kupili 5206 pojazdów, a to o 46,77 proc. więcej niż w analogicznych miesiącach 2024 roku, kiedy to wydano 3547 aut.
Na bazie danych zgromadzonych przez IBRM Samar sprawdziliśmy jeszcze, jak pod względem sprzedaży wypada Volvo XC60 w porównaniu z innymi SUV-ami. Na liście znalazły się modele z różnych krajów i nie są to wyłącznie bezpośredni konkurenci szwedzkiego SUV-a. Jednak na podstawie danych możemy zweryfikować tendencję obowiązującą w sprzedaży SUV-ów.
Kia Sportage – 6847 szt. (+4,01 proc. r/r)
Hyundai Tucson – 5341 szt. (-17,10 proc. r/r)
Volvo XC60 – 5206 szt. (+46,77 proc. r/r)
Toyota RAV4 – 4338 szt. (-39,63 proc. r/r)
Lexus NX – 3560 szt. (+33,73 proc. r/r)
Volkswagen Tiguan – 3453 szt. (+0,49 proc. r/r)
MG HS – 3413 szt. (+87,53 proc. r/r)
Skoda Kodiaq – 3306 szt. (+12,72 proc. r/r)
Audi Q5 – 2592 szt. (+12,72 proc. r/r)
Jaecoo Jaecoo 7 – 2563 szt. (niedostępne w okresie styczeń-czerwiec 2024 r.)
Ford Kuga – 1795 szt. (+27,58 proc. r/r)
BMW X3 – 1755 szt. (+13,59 proc. r/r)
Mercedes GLC SUV – 1729 szt. (-11,42 proc. r/r)
Volvo XC60 B5 w najsłabszej wersji jest miękką hybrydą, w której 250-konny silnik wspomagany jest przez elektryczną jednostkę o mocy 14 KM. Już w tej postaci samochód okazuje się dynamiczny, bowiem rozpędza się do setki po 6,9 s.
Volvo XC60 T6 to hybryda typu plug-in, w której wykorzystano benzynowy silnik o mocy 253 KM i elektryczny produkujący 145 KM. W efekcie uzyskuje się układ generujący 350 KM. Samochód rozpędza się do setki po 5,7 s.
Volvo XC60 T8 to mocniejsza hybryda plug-in, a jednocześnie topowa odmiana silnikowa w gamie szwedzkiego modelu. W tej postaci na pokładzie jest 310-konny benzyniak i elektryk o mocy 145 KM, a łączna moc systemu hybrydowego to 455 KM. W tym przypadku setkę uzyskuje się po 4,9 s.
Obie hybrydy plug-in mają na pokładzie akumulatory o pojemności 18,8 kWh. Po naładowaniu ich na 100 proc. można przejechać w trybie elektrycznym 82 km (cykl mieszany) lub 100 km (miasto). Czas ładowania baterii to około 3 godz.
Volvo XC60 B5 oraz Volvo XC60 T6 są dostępne z jednym z sześciu poziomów wyposażenia do wyboru – Essential, Core, Plus Bright, Plus Dark, Ultra Bright lub Ultra Dark. W topowej odmianie występuje jeszcze specyfikacja Polestar Engineered.
Cennik startuje od 221 900 zł za wersję B5, odmiana T6 to wydatek minimum 269 900 zł, natomiast za T8 zapłacimy od 279 900 zł. Decydując się na Volvo XC60 T8 Polestar Engineered musimy przygotować 382 900 zł.
Powyższe ceny nie muszą oznaczać ostatecznych kwot wydanych na którąś z wersji Volvo XC60. Można jeszcze skorzystać z listy opcjonalnych dodatków i wybrać elementy, które podwyższą bezpieczeństwo podróżowania, poprawią komfort jazdy, czy zmienia nieco wygląd pojazdu.
Metalizowany lakier – od 4299 zł
20-calowe alufelgi – od 8199 zł
Tapicerka Nordico – od 5599 zł
Panoramiczny dach – 4999 zł
Czujniki parkowania p/t – 1999 zł
Cyfrowe lusterko wewnętrzne – 5200 zł
Podgrzewana przednia szyba – 1199 zł
Hak holowniczy – 6499 zł
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów