1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Fabryka w Tychach wyprodukuje chińskiego elektryka Leapmotor?
Wiadomości

Fabryka w Tychach wyprodukuje chińskiego elektryka Leapmotor?

3 min

Auta elektryczne Leapmotor, do budowy, eksportu i sprzedaży których poza Chinami ma prawo koncern Stellantis, będą produkowane w jego fabryce w Tychach - poinformował Reuters. Przedstawiciele fabryki nie komentują sprawy.
Zobacz także Chińscy producenci zalewają świat benzynowymi autami. Specjalny raport Reutersa odsłania skalę zjawiska Nowe zasady na drogach. Prezydent podpisał szeroką nowelizację przepisów Xpeng przyspiesza w Polsce. Kolejne salony i przygotowania do dużej premiery
false ©Leapmotor
© Leapmotor

Zdaniem anonimowych rozmówców agencji informacyjnej Reuters, produkcja małego elektryka T03 firmy Leapmotor mogłaby rozpocząć się w Tychach jeszcze przed końcem czerwca br. Miałby tu być wytwarzany w tzw. systemie SKD, polegającym na składaniu częściowo zmontowanych wcześniej zestawów w gotowe pojazdy.

Tychy miały zostać wybrane przez producenta, gdyż są w stanie zaoferować niskie koszty produkcji auta zaprojektowanego tak, aby było przystępne cenowo dla szerokiego grona klientów. Stellantis wybrał tę lokalizację dla swojego partnera w ramach wspólnego przedsięwzięcia, które uzgodnił z chińskim Leapmotor w zeszłym roku. 

IBRM Samar poprosił o komentarz w sprawie potencjalnej nowej inwestycji przedstawicieli koncernu Stellantis w Tychach. Spytaliśmy czy firma potwierdza informację podaną przez Reutersa w sprawie rozpoczęcia produkcji aut marki Leapmotor. Jeśli tak, to kiedy ona ruszy i czy będzie miało to związek z planowanym na lato tego roku zakończeniem produkcji Fiata 500 (oraz Lancii Ypsilon).

Interesowało nas ponadto, ile aut marki Leapmotor mogłoby rocznie zjeżdżać z taśm produkcyjnych tyskiego zakładu. - Nie mamy żadnych informacji do przekazania na ten temat. Nie komentujemy doniesień medialnych - ucięła Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji i PR w fabrykach Stellantisa w Polsce.

Także, gdy pod koniec stycznia spytaliśmy w fabryce o plany na ten rok, Agnieszka Brania ani słowem nie zająknęła się na temat jakiejkolwiek nowej produkcji chińskiej marki. - W roku 2024 w fabryce uruchomiona zostanie produkcja Jeepa Avengera w wersji z miękką hybrydą (MHEV). Wystartuje ponadto montaż Milano, czyli zupełnie nowego modelu marki Alfa Romeo. który będzie miał oficjalną premierę w kwietniu tego roku - informowała wtedy IBRM Samar Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji i PR w fabrykach Stellantisa w Polsce.

O komentarz poprosiliśmy również znanego eksperta rynku motoryzacyjnego. - Stellantis zgodnie z umową z października 2023 roku bierze na siebie odpowiedzialność za sprzedaż aut marki Leapmotor poza Chinami, więc rozważane uruchomienie na początek montażu w systemie SKD w jednej z europejskich fabryk jest logiczne – mówi IBRM Samar Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.

- Dwie kwestie jakie mogą zaważyć to, po pierwsze - jakie będzie ostateczne stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie ceł na elektryczne auta z Chin oraz – po drugie - jaka jest strategia sprzedaży tych samochodów w Unii Europejskiej (wolumeny na najbliższe np. 3 lata) – zastanawia się Rafał Orłowski. 

Z zasięgiem 280 km (174 mil), T03 jest już importowany na niektóre rynki europejskie, w tym do Francji, a ceny zaczynają się od około 20 000 euro (21 642 USD). Model ten ma pomóc Stellantisowi w zwiększeniu oferty tanich pojazdów elektrycznych i konkurowaniu z Dacią Spring firmy Renault i Seagullem firmy BYD.

Stellantis zgodził się w październiku 2023 r. kupić 21 procent udziałów w chińskiej firmie Leapmotor za 1,5 miliarda euro. W ramach umowy obaj producenci samochodów ogłosili również utworzenie spółki joint venture, dającej Stellantisowi wyłączne prawa do budowy, eksportu i sprzedaży produktów Leapmotor poza Chinami, po raz pierwszy dla dużego zachodniego producenta samochodów.

Fabryka w Tychach produkuje obecnie auta kilku marek należących do koncernu Stellantis, w tym Fiata 500, Lancię Ypsilon Fiata 600, Jeepa Avengera, a niedługo ruszy tu montaż – wspomnianej Alfy Romeo Milano. Fabryka Stellantisa w Tychach wyprodukowała w 2023 roku blisko 235 tysięcy aut.

To spory wzrost w stosunku do poprzedniego roku, kiedy z tyskiego zakładu wyjechało 167 280 samochodów, o 1 935 sztuk mniej niż w roku 2021. Ubiegłoroczny wynik fabryki jest także lepszy niż w roku 2020, gdy z taśm montażowych zjechało 173 950 aut i nieco tylko gorszy od rezultatu uzyskanego w roku 2019, który zakończył się wyprodukowaniem 263 176 egzemplarzy.

Źródło: Reuters, Automotive News Europe

Paweł Janas 


Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów