Volvo Trucks zaprezentowało nową elektryczną ciężarówkę dalekobieżną – FH Aero Electric – która oferuje do 600 km zasięgu i ładowanie baterii w zaledwie 40 minut. To ważny krok w stronę bezemisyjnego transportu na długich dystansach.Volvo wprowadza na rynek swój najbardziej zaawansowany elektryczny samochód ciężarowy – model FH Aero Electric, zaprojektowany specjalnie z myślą o transporcie dalekobieżnym. Pojazd wyposażony w nowoczesną elektryczną oś napędową (tzw. e-axle) może przejechać nawet 600 km na jednym ładowaniu i osiągać masę całkowitą do 48 ton.
false

© Volvo TrucksJednym z kluczowych atutów nowego modelu jest szybkie ładowanie – od 20% do 80% w około 40 minut – możliwe dzięki zastosowaniu technologii Megawatt Charging System (MCS). Oznacza to, że pojazd może odzyskać energię w czasie obowiązkowej przerwy kierowcy, co zdaniem producenta przekłada się na dużą wydajność w codziennej pracy.
Duży zasięg i ładowność FH Aero Electric to zasługa zastosowania aż ośmiu akumulatorów o łącznej pojemności 780 kWh. Jak przekonują przedstawiciele Volvo Trucks, konfiguracja osi 6x2 umożliwia lepsze rozmieszczenie masy i montaż większej liczby baterii – bez rezygnacji z ładowności porównywalnej do dieslowskich odpowiedników.
false

© Volvo TrucksNowy model ma być dostępny także w wersji z klasyczną kabiną i uzupełni elektryczną ofertę Volvo Trucks, obejmującą już pojazdy miejskie, budowlane i regionalne. Producent zapewnia kompleksowe wsparcie dla firm przechodzących na transport bezemisyjny – od planowania tras, przez infrastrukturę ładowania, po zarządzanie flotą.
Volvo Trucks ma w ofercie osiem bateryjnych modeli i ponad 5000 dostarczonych pojazdów w 50 krajach. Nowy FH Aero Electric to kolejny krok w realizacji strategii dekarbonizacji, opartej na trzech technologiach: elektryczności z baterii, ogniwach paliwowych oraz silnikach spalinowych zasilanych paliwami odnawialnymi. Celem Volvo jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku.
Warto przypomnieć, że do końca I półrocza 2025 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje uruchomić program wsparcia zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3. Kwota dofinansowania może wynieść nawet 750 tys. złotych, a całkowita pula środków skierowanych na dopłaty wynosi 2 mld zł.
Źródło: Volvo Trucks