
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
Volvo wprowadza na rynek swój najbardziej zaawansowany elektryczny samochód ciężarowy – model FH Aero Electric, zaprojektowany specjalnie z myślą o transporcie dalekobieżnym. Pojazd wyposażony w nowoczesną elektryczną oś napędową (tzw. e-axle) może przejechać nawet 600 km na jednym ładowaniu i osiągać masę całkowitą do 48 ton.
Jednym z kluczowych atutów nowego modelu jest szybkie ładowanie – od 20% do 80% w około 40 minut – możliwe dzięki zastosowaniu technologii Megawatt Charging System (MCS). Oznacza to, że pojazd może odzyskać energię w czasie obowiązkowej przerwy kierowcy, co zdaniem producenta przekłada się na dużą wydajność w codziennej pracy.
Duży zasięg i ładowność FH Aero Electric to zasługa zastosowania aż ośmiu akumulatorów o łącznej pojemności 780 kWh. Jak przekonują przedstawiciele Volvo Trucks, konfiguracja osi 6x2 umożliwia lepsze rozmieszczenie masy i montaż większej liczby baterii – bez rezygnacji z ładowności porównywalnej do dieslowskich odpowiedników.
Nowy model ma być dostępny także w wersji z klasyczną kabiną i uzupełni elektryczną ofertę Volvo Trucks, obejmującą już pojazdy miejskie, budowlane i regionalne. Producent zapewnia kompleksowe wsparcie dla firm przechodzących na transport bezemisyjny – od planowania tras, przez infrastrukturę ładowania, po zarządzanie flotą.
Volvo Trucks ma w ofercie osiem bateryjnych modeli i ponad 5000 dostarczonych pojazdów w 50 krajach. Nowy FH Aero Electric to kolejny krok w realizacji strategii dekarbonizacji, opartej na trzech technologiach: elektryczności z baterii, ogniwach paliwowych oraz silnikach spalinowych zasilanych paliwami odnawialnymi. Celem Volvo jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku.
Warto przypomnieć, że do końca I półrocza 2025 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje uruchomić program wsparcia zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3. Kwota dofinansowania może wynieść nawet 750 tys. złotych, a całkowita pula środków skierowanych na dopłaty wynosi 2 mld zł.
Źródło: Volvo Trucks
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów