
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
2 min
Jan Szyszko pytany przez PAP o rozmowy z Komisją Europejską na temat dopłat dla samochodów elektrycznych z funduszy KPO, powiedział, że resort klimatu skłania się ku maksymalnemu ograniczeniu dopłat do aut używanych i koncentracji na dopłatach do aut nowych. Według niego za takim rozwiązaniem przemawia argument praktyczny.
Uwzględnienie jedno lub dwuletnich samochodów używanych w tym mechanizmie nie będzie stanowiło o jego efektywności. Może natomiast „spiętrzyć biurokratyczne trudności w jego realizacji”. Szyszko ocenił, że program dopłat może działać łatwiej i sprawniej, jeżeli będzie przeznaczony tylko dla samochodów nowych, ale „z sufitem cenowym".
Wiceszef MFiPR dodał też, że resort klimatu przeprowadził analizy, z których wynika, że wydanie publicznych pieniędzy na używane elektryki to ryzykowny pomysł. Zaznaczył przy tym, że patrząc na dane i prognozy rynku, wygląda na to, że samochody używane są i w najbliższych latach będą marginesem rynku aut elektrycznych.
- Nie chcemy, by dopłaty wykorzystywane były do sprowadzania do Polski używanych elektroaut gorszej jakości. (...) Intencją polityki rozwojowej jest stymulowanie elektromobilności – tanich, dostępnych, powszechnych, nowych samochodów zeroemisyjnych" - stwierdził Jan Szyszko.
Dzięki wynegocjowanej przez polskie władze z UE rewizji KPO nie będzie (zawartego wcześniej w KPO) obowiązku wprowadzenia w Polsce podatku od samochodów spalinowych. W zamian za zgodę na tę zmianę, polski rząd, w ramach środków dostępnych w KPO, zobowiązał się do udzielania finansowej pomocy w nabyciu przez osoby fizyczne nowych i – jak wcześniej informował rząd – także używanych samochodów elektrycznych. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł
PAP, pj
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów