1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Wpływ ceł USA na polską motoryzację: konsultacje rządowe o zagrożeniach i strategiach
Wiadomości

Wpływ ceł USA na polską motoryzację: konsultacje rządowe o zagrożeniach i strategiach

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

Premier Donald Tusk zwołał pilne konsultacje z przedstawicielami polskiej branży motoryzacyjnej w celu omówienia konsekwencji nowych ceł wprowadzonych przez administrację prezydenta Trumpa oraz wypracowania strategii minimalizujących negatywne skutki dla polskiego przemysłu.
Zobacz także UE i USA rozmawiają o limitach importu i ulgach dla eksporterów aut Porsche to kolejny po Mercedesie niemiecki producent, który przyznał się do spadku sprzedaży aut na świecie Range Rover Velar. Baza danych IBRM Samar pozwoliła sprawdzić sprzedaż brytyjskiego SUV-a względem rywali

8 kwietnia 2025 roku w Warszawie odbyło się spotkanie premiera Donalda Tuska z reprezentantami polskiego sektora motoryzacyjnego. W konsultacjach uczestniczyli również ministrowie odpowiedzialni za gospodarkę, finanse i rozwój. Celem spotkania było omówienie skutków decyzji USA o wprowadzeniu 25% ceł na importowane samochody i lekkie ciężarówki, a także wypracowanie rekomendacji dotyczących działań osłonowych zarówno na poziomie krajowym, jak i w ramach Unii Europejskiej.

false ©Mercedes
© Mercedes

Andrzej Domański, minister finansów podkreślił znaczenie eksportu do USA dla polskiej gospodarki - Stany Zjednoczone stanowią ósmy największy rynek eksportowy Polski, a w wartości dodanej drugi największy. Polska eksportuje do USA części i akcesoria motoryzacyjne o wartości około 311 milionów dolarów rocznie, co stanowi około 1% europejskiego eksportu w tym sektorze. Przedstawiciele branży oszacowali, że nowe cła mogą spowodować pośredni spadek PKB Polski o około 0,45% i utratę około 13 tysięcy miejsc pracy, głównie w sektorze dostawców motoryzacyjnych. Problemy mogą dotknąć około tysiąca polskich firm produkujących części dla europejskich producentów samochodów. Szczególnie niepokojące jest ryzyko przekierowania niezrealizowanego eksportu z innych krajów (Meksyk, Kanada, Japonia, Korea) na rynek europejski, co mogłoby dodatkowo destabilizować sytuację europejskich producentów.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Uczestnicy spotkania podkreślali, że branża motoryzacyjna stoi przed kumulacją problemów: skutki pandemii COVID-19 i zerwanych łańcuchów dostaw, konsekwencje wojny w Ukrainie i wzrost cen surowców, presja związana z transformacją w kierunku zeroemisyjnego transportu, konieczność spełnienia celów redukcyjnych CO2 w 2025 roku oraz rosnąca konkurencja ze strony producentów chińskich. Jako dodatkowy problem wskazano spadającą produkcję samochodów w Polsce - w 2023 roku wyprodukowano zaledwie 216 tysięcy pojazdów, co jest najniższym wynikiem od 1976 roku (z wyjątkiem 1991 roku).

Przedstawiciele branży zaapelowali o utrzymanie jedności Unii Europejskiej w negocjacjach z USA, podkreślając, że tylko jako zjednoczony blok Europa może być równorzędnym partnerem w rozmowach z administracją prezydenta Trumpa. Zaproponowali szereg rozwiązań mających na celu złagodzenie skutków amerykańskich ceł, w tym negocjacje z USA, monitorowanie napływu pojazdów z krajów trzecich oraz rozważenie wyłączenia około 750 tysięcy samochodów (odpowiadających eksportowi do USA) z kalkulacji limitów emisji CO2.

Na poziomie krajowym przedstawiciele sektora motoryzacyjnego postulowali utworzenie zespołu międzyresortowego na wysokim szczeblu do monitorowania sytuacji i koordynacji działań, a także opracowanie długoterminowej strategii rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Szczególny nacisk położono na zwiększenie wsparcia dla innowacji, wzmocnienie współpracy branży z sektorem obronnym oraz deregulację i uproszczenie przepisów utrudniających działalność firm.

W kontekście dywersyfikacji rynków eksportowych uczestnicy spotkania zaapelowali o finalizację umów handlowych z Mercosur (organizacja gospodarcza w Ameryce Południowej - przyp. red.), Meksykiem, Malezją i innymi partnerami, co mogłoby częściowo zrekompensować potencjalną utratę rynku amerykańskiego. Podkreślono również znaczenie zwiększenia mocy produkcyjnych w Polsce, między innymi poprzez realizację projektów takich jak fabryka w Jaworznie, która mogłaby znacząco podnieść zdolności produkcyjne kraju.

Premier Donald Tusk zobowiązał się do przedstawienia rekomendacji branży podczas rozmów z szefową Komisji Europejskiej i liderami największych państw UE jeszcze w tym tygodniu. Podkreślił, że celem jest nie narzekanie, ale aktywne poszukiwanie rozwiązań, które uchronią polską gospodarkę przed negatywnymi skutkami amerykańskich decyzji celnych. Zapowiedział też dalsze konsultacje z innymi sektorami gospodarki dotkniętymi amerykańskimi cłami.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów