Wyniki badania są jednoznaczne: połowa kobiet bardzo często doświadcza agresji na drodze (51 proc.), a niemal jedna trzecia (31 proc.) – często. Agresja przybiera różne formy: jazda „na zderzaku” (15 proc.), wulgaryzmy i obraźliwe gesty (13 proc.), nagłe hamowanie (12 proc.), nieuzasadnione użycie klaksonu czy świateł (11 proc.), a nawet fizyczne ataki (15 proc.).
Co ciekawe, ponad jedna trzecia kobiet przyznaje, że w takich sytuacjach czuje złość (39 proc.), a 34 proc. – nerwowość. Strach odczuwa 14 proc. ankietowanych, ale tyle samo kobiet deklaruje, że agresja innych ich nie rusza. Badanie pokazuje również, jak kobiety postrzegają siebie jako kierowców. Największym atutem kobiet jest ostrożna jazda (29 proc.) i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego (25 proc.), co potwierdza stereotyp spokojniejszych, ale uważnych kierowców. 21 proc. kobiet stawia na szybkie reakcje i aktywne prowadzenie auta, 12 proc. docenia płynny styl jazdy, a 11 proc. uważa za swój atut podzielność uwagi, czyli umiejętność prowadzenia i jednoczesnej rozmowy.
Jednak kobiety mają też świadomość swoich słabości za kierownicą. Najczęściej wskazywane problemy to niepewna lub niedecyzyjna jazda (26 proc.), trudności z parkowaniem (26 proc.) oraz obawy przed jazdą w trudnych warunkach, takich jak deszcz czy śnieg (23 proc.). Co ciekawe, niemal co piąta kobieta nie widzi w swoim stylu jazdy żadnych słabych punktów, a jedynie 7 proc. uważa, że jeździ zbyt wolno. Badanie obaliło również kilka stereotypów, ale potwierdziło ich powszechność. Najczęściej powtarzanym zarzutem jest „kobieta nie umie parkować” – zgadza się z nim aż 46 proc. badanych. Kolejne mity to rzekoma powolność (21 proc.) i zbyt bliska odległość od kierownicy (14 proc.). Nieliczne wskazania dotyczyły braku przestrzegania przepisów (8 proc.) i rzekomego stwarzania zagrożenia (5 proc.).
Kobiety nie próbują rekompensować sobie za kierownicą codziennych frustracji czy niepewności. W przeciwieństwie do wielu mężczyzn, którzy traktują samochód jako sposób na pokazanie swojej siły i statusu, kobiety stawiają na bezpieczeństwo i odpowiedzialność – komentuje Roman Budský, ekspert z platformy VIZE 0, która była doradcą badania.komentuje Roman Budský, ekspert z platformy VIZE 0, która była doradcą badania.
Międzynarodowy Dzień Kobiet za Kierownicą przypomina, że prawo do prowadzenia auta zmieniło życie milionów kobiet na całym świecie, stając się narzędziem niezależności, rozwoju zawodowego i spełniania marzeń. Symboliczną datą stał się dzień, w którym zniesiono zakaz prowadzenia pojazdów przez kobiety w Arabii Saudyjskiej.
Organizacja Women's Worldwide Car of the Year (WWCOTY) od 2009 r. wyróżnia najlepsze samochody roku i promuje głos kobiet w branży motoryzacyjnej. Dzięki takim badaniom kobiety stają się coraz bardziej widoczne, a ich perspektywa za kierownicą jest ważnym głosem w dyskusji o kulturze jazdy na całym świecie.