Krajowy Rejestr Długów (KRD), przyznający certyfikat Rzetelna Firma, przeprowadził badanie „Problemy i wyzwania firm transportowych”. Wnioski są takie, że co druga firma transportowa nie planuje w tym roku rozwoju. Wzrost kosztów utrzymania floty, niższe stawki zleceń oraz wysokie ceny paliw i opłat autostradowych. to trzy główne problemy polskich firm transportowych. Przewoźników blokuje też presja płacowa kierowców oraz zmiany w przepisach. Problemem jest także zadłużenie wynoszące 1,3 mld zł. Zobacz także Sektor TSL nabiera rozpędu Przyszłość motoryzacji należy do oprogramowania Transportowy barometr: ostrożne prognozy na trudny kwartał
Według danych KRD zadłużenie przedsiębiorstw z sektora TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) sięga 1,63 mld zł, w tym aż 1,3 mld zł stanowią zaległości przewoźników. Dług ten obciąża aż 23 345 firm, a na jedną przypada średnio ponad 174 tys. zł. Rekordzista ma zaległość wynoszącą aż 7,4 mln zł.
Branża TSL od dłuższego czasu znajduje się pod presją finansową, ale dane, którymi obecnie dysponujemy, pokazują, że sytuacja staje się coraz bardziej wymagająca. Najbardziej dotyka to przewoźników. Jednym z kluczowych czynników pogarszających kondycję sektora są stale rosnące koszty operacyjne – w tym ceny paliw. Według notowań serwisu e-petrol.pl, średnia cena detaliczna oleju napędowego w Polsce w drugim tygodniu czerwca 2025 roku wyniosła 6,49 zł za litr, co oznacza wzrost o blisko 9 procent w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku (5,95 zł/l w czerwcu 2024). Co prawda przez kilka ostatnich miesięcy mieliśmy do czynienia z obniżką hurtowych cen paliw, ale to się już skończyło. Atak Izraela na Iran sprawił, że cena ropy zaczęła piąć się w górę. Dla wielu firm transportowych, w których paliwo stanowi nawet 30-40 procent kosztów, to zmiana o realnym wpływie na rentowność działalnościpowiedział Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Przed branżą transportową stoją dziś ogromne wyzwania – aż 65 proc. przedsiębiorstw nastawia się na optymalizację kosztów, w ten sposób poszukując rentowności. Równocześnie blisko połowa (48 proc.) firm nie ma w placach na bieżący rok żadnych planów rozwojowych. Przeprowadzone przez Rzetelną Firmę badanie pokazuje, że jedynie co piąta firma przewozowa planuje rozbudowę swojej floty o pojazdy z napędem spalinowym, zaś tylko 6 proc. zamierza inwestować w flotę aut zeroemisyjnych, bądź skorzystać z oferty dofinansowania. Większość strategii przedsiębiorców nastawiona jest na wzrost zysków polegający na cięciach – takie plany już ma 65 proc. przedsiębiorstw z branży TSL, zaś 56 proc. ma taki plan na przyszłość. Inne działania, w postaci dokładniejszej weryfikacji zleceniodawców, czy dywersyfikacji, mają dużo mniejszy udział.
Ostrożność w inwestycjach to naturalna reakcja firm na niepewność rynkową i stałe optymalizowanie kosztów. Widać, że to nie wystarcza – równie ważne staje się zabezpieczanie płynności finansowej, szczególnie przy notorycznie pojawiającym się problemie opóźnień w płatnościach za wykonane usługi transportowe. W wielu przypadkach to właśnie niewypłacalność zleceniodawców okazuje się głównym źródłem trudności operacyjnych i barier dla rozwoju. Dlatego znaczenia nabiera dokładna weryfikacja kontrahentów. Coraz więcej przedsiębiorstw zauważa, że lepiej zapobiegać problemom finansowym, niż je potem rozwiązywać. Warto przykładać wagę do sprawdzania wiarygodności zleceniodawców – to działanie, które nie tylko zwiększa bezpieczeństwo finansowe firmy, ale też buduje długofalową stabilność. Brak takiej weryfikacji może skutkować nieściągalnymi należnościami i poważnymi perturbacjami w płynności finansowej. Firmy, które stawiają na transparentność i współpracę z rzetelnymi partnerami, budują przewagę konkurencyjną opartą na zaufaniu mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy
Przedsiębiorstwa, które zajmują się transportem ciężkim i lekkim w Polsce i poza jej granicami, muszą mierzyć się z wieloma poważnymi wyzwaniami. Według respondentów badania trzy największe wyzwania to: rosnące ceny paliw i opłat autostradowych (71 proc.), wzrost kosztów utrzymania floty, np. ubezpieczeń (64 proc.) oraz niższe stawki zleceń (65 proc.).
Działalność firm najbardziej utrudniają nowe przepisy dotyczące opłat drogowych i autostradowych (69 proc.). Ponadto, ponad połowa badanych wskazała na politykę klimatyczną UE oraz zmiany w przepisach dotyczących płacy minimalnej. Większość firm, bo 61 proc., w tym 42 proc. zdecydowanie, uważa, że czas przewidziany na wdrożenie regulacji klimatycznych jest niewystarczający na adaptację w branży. Kolejnym istotnym problemem jest rekrutacja kierowców. Aż 60 proc. firm za największe wyzwanie uznaje wysokie oczekiwania finansowe potencjalnych pracowników. Inne wskazywane trudności to trudne warunki pracy, brak doświadczonych kierowców oraz wzrost oczekiwań dotyczących podwyżek wynagrodzeniapowiedziała Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.
Przedsiębiorcy z branży transportowej sami postulują, jakie zmiany były w stanie poprawić ich trudną sytuację. Są to m.in. zakaz przewozów na terenie UE przez firmy spoza Unii, uproszczenie przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (42 proc.) oraz zmniejszenie liczby odgórnych regulacji.
Ostrożny optymizm wśród przewoźników
Z badania Rzetelnej Firmy wynika, że prognozy na najbliższy rok są bardzo zróżnicowane. Co drugi badany przedsiębiorca jest zdania, że jego sytuacja finansowa nie zmieni się, zaś co trzecia firma prognozuje poprawę. Firmy, które spodziewają się wzrostów, najczęściej przewidują, że wzrost zysków miesięcznych wyniesie maksymalnie 10 proc. (44 proc.). Z kolei 44 proc. badanych uważa, że sytuacja finansowa się nie poprawi, a 33 proc. prognozuje pogorszenie
Co ciekawe, według badania, właściciele przedsiębiorstw oraz osoby decyzyjne z branży przewozowej są zdania, że ich własna sytuacja finansowa jest lepsza, niż kondycja całej tej branży. Według 44 proc. badanych ich sytuacja finansowa jest dobra lub bardzo dobra. Tylko 16 proc. ocenia na plus ogólną kondycję branży transportowej, a jedynie 16 proc. uważa, że sytuacja ta jest zła.
Ogólnopolskie badanie „Problemy i wyzwania firm transportowych” zostało zrealizowane na zlecenie Rzetelnej Firmy w kwietniu 2025 r., przez IMAS International – metodą CAWI i grupie klientów Kaczmarski Group, KRD, NFG na reprezentatywnej grupie 300 firm transportowych z sektora MŚP (transport lądowy lekki i ciężki, krajowy i międzynarodowy; wykluczenie magazynów, spedycji i transportu pasażerskiego).Rzetelna Firma