Na początku 2025 roku 16 proc. firm działających w sektorze TSL liczyło na wzrost sprzedaży. Teraz sytuacja poprawiła się, bo w drugim kwartale 2025 roku 24 proc. firm logistycznych, transportowych i spedycyjnych liczy na większą sprzedaż. Większe przychody to lepsza płynność finansowa, na którą liczy 24 proc. przedsiębiorców. W pierwszym kwartale było 18 proc. takich osób.
Subindeks Barometru EFL w drugim kwartale 2025 roku wyniósł dla branży transportowej 53 pkt. To o 1,1 pkt. więcej niż w pierwszym kwartale tego roku. Tym samym wskaźnik rośnie trzeci raz z rzędu. Ponadto od czwartego kwartału 2023 roku utrzymuje się powyżej progu OR (ograniczonego rozwoju). Wszystko to sprawia, że firmy z branży TSL mają nadzieję na rozwój biznesu.
Patrząc na ostatnie kilka pomiarów Barometru EFL można stwierdzić, że przedsiębiorcy prowadzą biznes w otoczeniu charakteryzującym się z jednej strony niepewnością, co do tego, co wydarzy się za tydzień-miesiąc, a z drugiej - nadzieją na nowe otwarcie. Konflikt za wschodnią granicą cały czas trwa, Niemcy, czyli nasz główny partner handlowy, borykają się z problemami gospodarczymi, do tego - zmienność w zakresie polityki celnej amerykańskiego prezydenta. Mamy jednak pewne oznaki poprawy jak spadająca inflacja, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a co za tym idzie tańszych kredytów i leasingu, czy stabilizacja cen paliw. Polski handel, w tym e-commerce, także radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku.Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.
Sektor TSL jest mocno uzależniony od handlu, w tym e-commerce, a ten radzi sobie dobrze. Według danych podanych przez GUS, w Polsce zakupy przez Internet rosną także wtedy, gdy sprzedaż detaliczna wykazuje stagnację.
W marcu 2025 roku sprzedaż online wzrosła o 13,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2024 roku. Tymczasem handel detaliczny pozostał na podobnym poziomie, jak rok temu, bo wzrósł tylko o 0,6 proc.
Podatki Donalda Trumpa mogą nam pomóc
Co ciekawe eksperci Fulfilio przekonują, że wojna celna zainicjowana przez prezydenta USA Donalda Trumpa, w przypadku Polski może stworzyć wyjątkową okazję. Dzięki położeniu geograficznemu, rozwiniętej infrastrukturze logistycznej i firmom branży e-commerce nasz kraj może stać się miejscem tranzytowym dla chińskich towarów przeznaczonych na rynek amerykański.
Inwestycje także powinny iść w górę, bo 21 proc. firm z branży TSL planuje zwiększyć ich poziom. W poprzednim kwartale było takich firm 20 proc. Jedynie 5 proc. respondentów oczekuje większego finansowania z zewnatrz (wcześniej było to 23 proc.).
Wartość indeksu Barometru EFL w drugim kwartale 2025 roku to 50,6 pkt. To o 0,1 pkt. mniej niż w I kwartale 2025 roku.